چگونه فرزند مسئولیت پذیر تربیت کنید؟

خط سلامت: یکی از مهم ترین دغدغه های هر پدر و مادری، تربیت فرزند مسئولیت پذیر است.

چگونه فرزند مسئولیت پذیر تربیت کنید؟

برای اینکه والدین بتوانند یک فرزند مسئولیت پذیر داشته باشند لازم خودشان مسئولیت پذیر باشند.

به گزارش خط سلامت  فرزندان از والدین خود سرمشق می گیرند و رفتارهای مختلف را از آن ها تقلید می کنند.

فرمول داشتن فرزند مسئولیت پذیر 

برای اینکه پدر و مادرها بتوانند یک فرزند مسئولیت پذیر پرورش دهند، لازم است برخی کارها را انجام دهند و از انجام پاره ای از امور خودداری کنند. چند روش تربیتی موثر که به افزایش مسئولیت پذیری فرزندان کمک می کند، عبارت است از:

بیش از حد مسئولیت پذیر نباشید

داشتن یک فرزند مسئولیت پذیر، در گروی آن است که والدین در قبال مسئولیت های کودک خود، بیش از حد حساسیت نشان ندهند.

معمولا پدران و مادران براثر حمایت و محبت، نمی توانند کودک را بقدر کافی به خود واگذارند. در محبت کردن، میانه رو باشید، زیرا بنای تربیت سالم براساس محبت متعادل پایه ریزی می شود.

اندیشیدن را به کودک خود آموزش دهید

از جمله عواملی که به تربیت فرزند مسئولیت پذیر می انجامد این است که پدر و مادرها به کودک خود توانایی فکر کردن و تصمیم گیری بدهند. پژوهش ها نشان داده است ژرف ترین و پایدارترین آثار تربیتی، در غیرمستقیم ترین روش های تربیتی است. در تربیت اصیل، الگوهای عملی، مؤثرتر از آموزش های گفتاری هستند.اصیل ترین روش های تربیتی، طبیعی ترین، ساده ترین و صمیمی ترین آنهاست.

بهترین روش تربیت کودک

کودک باید به گونه ای تربیت شود که کار درست و جامعه پسند به آسانی از او سر بزند، نه این که با اکراه و از طریق اعمال زور به آن تن دهد.

تربیت واقعی کودک، باید خود انگیخته به جای دگرانگیخته، طبیعی به جای تصنعی، اکتشافی به جای اکتسابی، تدریجی به جای دفعی، درونی به جای برونی و تجربی به جای ذهنی باشد. کیفیت ارائه مفاهیم تربیتی، مهم تر از کمیت آن است.

پیام های تربیتی اثرگذار حتی اندک، بهتر از پیام های طولانی و پی درپی است. هدف تربیت، پرورش و تقویت حس کنجکاوی کودک است. سبک تربیتی صحیح، مسیر تربیت فرزند مسئولیت پذیر را تسهیل می کند.

محورهای اساسی تربیت کودک

تربیت کودک یکی از کهن ترین هنرها و جدیدترین دانش هاست. ترکیب این هنر سنتی با دانش مدرن، مهارتی ظریف را می طلبد. تربیت کودک باید براساس دو محور متفاوت و در عین حال وحدت یافته شکل گیرد.

یکی، سهل گیری و واگذاری و دیگری، سختگیری و کنترل با رعایت حد اعتدال. هنر ظریفی که به تربیت فرزند مسئولیت پذیر کمک می کند، برقراری ارتباط میان این دو شیوه متضاد و پرورش متعادل کودک در جهت دست یابی به شخصیتی  پخته است.  برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

آخرین اخبار
خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان