خواص و فواید زیاد نخود سیاه برای سلامتی!

خط سلامت: نخود سه نوع مختلف دارد که شامل نخود سفید، سیاه و وحشی است. نخود سیاه از جمله حبوباتی است که حاوی مقادیر بالایی پروتئین است و از حبوبات و مواد غذایی آسیای میانه و جنوب آسیا به ویژه هند محسوب می‌شود. در زبان انگلیسی به نخود سیاه Black cheakpeas می‌گویند و از جمله حبوبات کمیاب است. نخود سیاه گرم و خشک است و در طب سنتی هم کاربرد زیادی دارد.

خواص و فواید زیاد نخود سیاه برای سلامتی!

نخود سیاه دارای خواص و فواید بسیاری برای سلامت بدن است. نخود سیاه حاوی ویتامین‌هایی مانند A، B6،C، D، E، K ، فولات، کوبالامین، ریبوفلاوین، تیامین مواد معدنی مانند سدیم، کلسیم، مس، آهن، منیزیم، نیاسین، پتاسیم، فسفر، روی و منگنز است‌. علاوه بر این‌ها نخود سیاه حاوی آنتی اکسیدان‌ها نیز بوده و با وجود همه این‌ها دارای خواص و فواید فراوانی برای بدن است که در ادامه به بررسی برخی از خواص نخود سیاه می‌پردازیم.

نخود سیاه دارای بار گلیسمی پایین و شاخص گلیسمی کمتری با آمیلوز قوی است که به آرامی هضم می شود.

به گزارش خط سلامت نخود سیاه سرشار از مواد مغذی است که در برابر بسیاری از شرایط سلامتی کاربردهای بالقوه ای را نشان می دهد. برخی از کاربردهای نخود سیاه در زیر آورده شده است. 

نخود سیاه و دیابت

نخود سیاه دارای بار گلیسمی پایین و شاخص گلیسمی کمتری با آمیلوز قوی است که به آرامی هضم می شود. این عناصر به جلوگیری از افزایش غیرمنتظره قند خون و غلظت گلوکز کمک می کنند، که با حفظ قندهای کلی در خون به دیابت نوع 2 کمک می کند.

نخود سیاه و بیماری قلبی

نخود سیاه حاوی ماده ای به نام استرول است که از نظر ساختاری شبیه کلسترول است. در جذب کلسترول در خون اختلال ایجاد می کند و به کاهش سطح کلسترول خون کمک می کند. محتوای بالای فیبر و چربی های اشباع نشده نیز به مدیریت محتوای لیپید در خون کمک می کند.

این خواص به حفظ سلامت قلب کمک می کند. با این حال، تحقیقات بیشتری برای حمایت از استفاده از نخود سیاه در برابر بیماری قلبی مورد نیاز است. 

 نخود سیاه و مدیریت وزن

نخود سیاه منبع غنی از فیبر است و این فیبرها حس سیری را در معده ایجاد می کند و هضم آن زمان بیشتری می برد. احساس سیری به کاهش مصرف غذا کمک می کند و این به مدیریت صحیح وزن منجر می شود.

با این حال، اگر می خواهید وزن خود را کاهش دهید یا مدیریت کنید، باید با یک متخصص تغذیه صحبت کنید.

 نخود سیاه و سلامت روده

نخود سیاه حاوی ماده ای به نام رافینوز است که توسط باکتری های روده به بوتیرات تجزیه می شود. بوتیرات یک اسید چرب با زنجیره کوتاه (SCF) است که به کاهش التهاب در روده، حفظ نظم در روده و سالم نگه داشتن روده کمک می کند.

چگونه از نخود سیاه استفاده کنیم؟

راه های زیادی برای تبدیل نخود سیاه به بخشی از رژیم غذایی شما وجود دارد.  

آنها را برای یک میان وعده سالم تفت دهید و مزه دار کنید.

آن را در سوپ، سالاد و سایر غذاهای جانبی قرار دهید. 

آن را با گیاهان و ادویه جات له کنید تا هوموس درست شود.

از نخود سیاه به عنوان مقوی، محرک و تقویت کننده قوای جنسی در طب سنتی استفاده می شده است. اعتقاد بر این بود که آنها سطح انرژی را افزایش می دهند، نشاط کلی را افزایش می دهند و میل جنسی را تقویت می کنند.

عوارض جانبی نخود سیاه

نخود سیاه را در مقادیر متوسط ​​مصرف کنید زیرا حاوی فیبر بالایی هستند.عوارض جانبی آن مانند درد معده و گاز همراه است.  

احتیاط برای زنان باردار

نخود سیاه در مقادیر معمولی غذا برای زنان باردار بی خطر است. نخود سیاه منبع خوبی از فیبر و فولات است. با این حال، نباید بیش از حد مصرف شود زیرا می تواند عوارض جانبی ایجاد کند.  برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

آخرین اخبار
خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان