علایم نارسایی جنسیتی + سن شروع

خط سلامت: نارسایی جنسیتی حالتی را نشان می دهد که در آن هویت جنسیتی فرد با جنسیت فیزیولوژیکی او هماهنگی ندارد.

علایم نارسایی جنسیتی + سن شروع

  نارسایی جنسیتی باعث می شود فرد برداشت متفاوتی از خود، به عنوان مرد یا زن، داشته باشد.

به گزارش خط سلامت برخلاف دارا بودن اندام تناسلی مردانه یا زنانه، افراد دچار نارسایی جنسیتی، معمولا خود را دارای ویژگی های جنس مخالف شان می دانند و شدیدا تمایل دارند به جنسیت متضاد با وضعیت جسمانی شان تعلق داشته باشند.

علایم نارسایی جنسیتی 

پژوهش ها نشان داده است افراد دچار نارسایی جنسیتی، از جنسیت فیزیولوژیکی خود ناراضی هستند. آن ها در کودکی معمولا بازی های جنس مخالف را انجام می دهند؛ برای مثال دختران دچار نارسایی جنسیتی، ماشین بازی می کنند و از عروسک بازی بیزار هستند.

دختران دچار نارسایی جنسیتی دلمشغول این تفکر هستند که دیگران با آن ها مانند پسرها رفتار کنند؛ درحالی که پسران دچار نارسایی جنسیتی، تمایل شدیدی به انجام کارهای دخترانه و دختر به حساب آمدن دارند.

سن شروع نارسایی جنسیتی

نارسایی جنسیتی اغلب از دوران کودکی شروع می شود. با این حال برخی افراد علایم نارسایی جنسیتی را پس از رسیدن به بلوغ نشان می دهند.

نارسایی جنسیتی با شروع زودرس و دیررس

به طور سنتی، دو شکل از نارسایی جنسیتی شناخته شده است. اولین مورد، نارسایی جنسیتی زودرس است که در اوایل کودکی ظاهر می شود. به عنوان مثال، یک پسر ممکن است رفتار دختران و بازی های معمولی آن ها را به بازی های پسران ترجیح دهد. به همین ترتیب، یک دختر ممکن است ترجیح دهد با پسرها معاشرت کند و کارهای پسرانه انجام دهد.

شکل دوم نارسایی جنسی، به عنوان نارسایی جنسی دیررس شناخته می شود؛ زیرا این مشکل صرفا در اوایل یا اواسط بزرگسالی ظاهر می شود. افرادی که نارسایی جنسی دیررس را تجربه می کنند اکثرا مرد هستند.

نارسایی جنسی با شروع دیر رس، شامل تجربه برانگیختگی جنسی از طریق لباس پوشیدن مانند یک زن و انجام رفتار های مشابه زنان است.

نارسایی جنسیتی با شروع سریع

سوزانا دیاز و جی مایکل بیلی، محققین جنسیت در مقاله‌ای که اخیراً در آرشیو رفتار جنسی منتشر شده است، اشاره کردند، در دو دهه اخیر شاهد ظهور نوع سوم نارسایی جنسیتی بوده‌ایم.

این نوع نارسایی جنسیتی در نوجوانان رخ می دهد و کسانی که آن را تجربه می کنند اکثراً زن هستند. این نوجوانان قبل از بلوغ هیچ نشانه‌ای از نارسایی جنسیتی ندارند، اما در سنین نوجوانی، تغییر ناگهانی در هویت جنسیتی گزارش می کنند، بنابراین این بیماری را نارسایی جنسیتی با شروع سریع نامیدند.

علت نارسایی جنسی با شروع سریع

طبق آمارهای جهانی اخیرا نارسایی جنسیتی در نوجوانان، به ویژه زنان، افزایش یافته است .

برخی از محققان معتقدند هیچ افزایش واقعی در نارسایی جنسیتی در نوجوانان وجود نداشته است، بلکه علت افزایش آمار صرفا این است که این نارسایی جنسیتی در حال حاضر بهتر از گذشته تشخیص داده می شود.

سرایت اجتماعی

محققان استدلال می کنند نارسایی جنسیتی با شروع سریع، نوعی از سرایت اجتماعی است. چنین ادعایی در تقابل با شواهد قاطع مبنی بر اینکه نارسایی جنسیتی ریشه بیولوژیکی دارد، نادرست است. با این حال، طرفداران فرضیه سرایت اجتماعی معتقدند علت افزایش نرخ بروز نارسایی جنسیتی، صرف تشخیص نادرست نارسایی جنسیتی نیست و علت واقعی آن در جای دیگری نهفته است. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

آخرین اخبار
خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان