این 10 میوه شما را از بیماری های مزمن محافظت می کند / لیستی از میوه های کم قند

خط سلامت: اگرچه میوه‌ها حاوی قند هستند، اما تمام فواید اضافه‌شده‌ای را که از غذاهای شیرین فرآوری‌شده دریافت نمی‌کنید، به همراه دارند.

این 10 میوه شما را از بیماری های مزمن محافظت می کند / لیستی از میوه های کم قند

همه میوه‌ها  مفید هستند، هیچ بحثی در این مورد وجود ندارد، اما برخی از میوه‌ها نسبت به بقیه قند کمتر ی دارند و همچنین می‌توانند از مواد مغذی قدرتمندی برخوردار باشند.

به گزارش خط سلامت دکتر سامی گیل، متخصص تغذیه می‌گوید: اگرچه میوه‌ها حاوی قند هستند، اما تمام فواید اضافه‌شده‌ای را که از غذاهای شیرین فرآوری‌شده دریافت نمی‌کنید، به همراه دارند. در مقایسه با غذای شیرین فرآوری شده مانند بیسکویت، از یک میان وعده میوه ای سود بیشتری دریافت می کنید .

این ترکیبات ارزشمند شامل آنتی اکسیدان هایی هستند که از سلول ها در برابر آسیب محافظت می کنند، مواد شیمیایی گیاهی به نام پلی فنول ها، که نشان داده شده است که در برابر بیماری های مزمن مانند بیماری قلبی و دیابت نوع 2 محافظت می کنند .

میوه های مختلف حاوی انواع مختلفی از فیبر هستند که برخی از آنها محافظ قلب هستند در حالی که برخی دیگر برای میکروبیوم روده مفید هستند.

آشنایی با میوه های کم قند 

راب هابسون، متخصص تغذیه می‌گوید: میوه‌های کم‌شکر راهی عالی برای رفع قند بدون روی آوردن به میان‌وعده‌های ناسالم، همراه با مزایای دیگر مواد مغذی کلیدی هستند که به دریافت کلی رژیم غذایی کمک می‌کنند.

میوه های کم قند همچنین دارای شاخص گلیسمی پایین تری هستند به این معنی که تاثیر کمتری بر سطح قند خون در مقایسه با انواع میوه های شیرین تر یا سایر مواد غذایی پر قند دارند. آنها محتوای آب بالایی دارند و منبع خوبی از فیبر هستند، ترکیبی که برای حفظ وزن مفید است. آنها ممکن است میان وعده های مفیدی برای افرادی باشند که از رژیم غذایی کم کربوهیدرات پیروی می کنند.

آووکادو

هابسون می گوید: آووکادو منبع غنی از چربی های تک غیراشباع سالم است که به کاهش التهاب در بدن و افزایش کلسترول HDL «خوب» کمک می کند.

چربی‌های سالم موجود در آووکادو به جذب مواد مغذی از غذاها مانند ویتامین‌های A، D و E کمک می‌کند. با ماهی‌های روغنی ترکیب کنید یا در سالاد با برگ‌ها سرو کنید تا به جذب ویتامین E کمک کند.

آووکادو همچنین سرشار از لوتئین و زآگزانتین است که با کاهش خطر ابتلا به دژنراسیون ماکولا مرتبط با سن در سنین بالاتر مرتبط است. آنها حاوی ویتامین K هستند که برای سلامت استخوان مهم است.

آووکادو همچنین می تواند به عنوان یک پری بیوتیک، نوعی فیبر که به عنوان غذا برای میکروبیوم روده عمل می کند، عمل کند. یک مطالعه بالینی نشان داد گروه مطالعه که روزانه آووکادو می‌خوردند نسبت به گروه کنترلی که مصرف نمی‌کردند، تنوع میکروبی روده بیشتری داشتند.

 لیموترش

هر دو منبع خوبی از ویتامین C هستند که می توانند به جذب آهن از منابع غیر گوشتی مانند سبزیجات  و حبوبات کمک کنند.  آنها برای اضافه کردن به عنوان ماریناد عالی هستند.

هابسون می گوید لیمو همچنین حاوی فیبر محلول به نام پکتین است که می تواند به کاهش سطح کلسترول بد LDL کمک کند.

لیمو و لیموترش همچنین حاوی کلسیم برای استخوان‌ و پتاسیم برای کمک به کنترل فشار خون هستند. دکتر گیل می‌گوید پوست مرکبات حاوی مواد شیمیایی گیاهی به نام فلاون های پلی متوکسیله (PMF)، نوعی ماده شیمیایی گیاهی به نام فلاونوئیدها است که از سلامت مغز محافظت می کند و می تواند به عنوان چاشنی خوش طعم در غذا استفاده شود.

تمشک

این ماده ترش نه تنها حاوی ویتامین C است که برای سیستم ایمنی سالم، التیام زخم، پوست سالم و عروق خونی مفید است بلکه دارای ترکیبات آنتی اکسیدانی به نام کوئرستین و یک آنتی اکسیدان قوی به نام الاژیک اسید است برخی مطالعات نشان می دهد ممکن است مانع پیشرفت بیماری های مزمن یا کاهش سرعت پیشرفت بیماری های مزمن شود. 

دکتر گیل می گوید: آنتوسیانین ها، رنگدانه ای که در میوه های قرمز و بنفش یافت می شود، دارای اثرات ضد دیابت، ضد سرطان، ضد التهاب، ضد میکروبی و ضد چاقی و همچنین پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی است.

برخی از مطالعات نشان داده اند ممکن است به طور بالقوه برای کاهش خطر بیماری مزمن مبتنی بر متابولیک، به ویژه بیماری های قلبی عروقی، دیابت نوع 2 و آلزایمر مفید باشند .

تمشک همچنین یکی از بالاترین مقادیر فیبر رژیمی را در هر 100 گرم در تمام غذاهای گیاهی خوراکی فراهم می کند.

شاه توت

شاه توت به دلیل داشتن آنتی اکسیدان بالا موضوع تحقیقات گسترده ای بوده است. آنها حاوی مواد شیمیایی هستند که می توانند از آسیب سلولی که می تواند منجر به بیماری هایی مانند بیماری قلبی و سرطان شود، جلوگیری کند.

هابسون می گوید: رنگ بنفش تیره شاه توت از آنتوسیانین ها ناشی می شود که با کاهش خطر بیماری های مزمن مانند بیماری های قلبی و بیماری های عصبی مرتبط است.

سایر فواید سلامتی گزارش شده برای شاه توت شامل کاهش کلسترول، تاخیر در روند پیری، تسکین درد و تقویت گردش خون است.

گریپ فروت

گریپ فروت سرشار از ویتامین C است (نصف گریپ فروت متوسط ​​حاوی نصف مقدار توصیه شده در روز است) که برای یک سیستم ایمنی سالم لازم است و همچنین سطوح بالای ویتامین A (بتا کاروتن) برای سلامت چشم ضروری است.

هابسون می گوید: گریپ فروت قرمز همچنین سرشار از آنتی اکسیدانی به نام لیکوپن است که برای سلامت پروستات مردان مفید است و با کاهش خطر سکته مغزی مرتبط است.

اگرچه گریپ فروت کالری کمی دارد، اما آن‌طور که اسطوره‌های رایج می‌گویند، هیچ خاصیت کاهش وزن جادویی ندارند.

نکته منفی گریپ فروت این است که آنزیمی را که می تواند به بدن کمک کند تا داروهای خاصی را برای فشار خون ، آلرژی و کاهش کلسترول تجزیه کند، مسدود می کند بنابراین همیشه بروشور اطلاعات بیمار را بخوانید تا هشداری در این مورد داشته باشید.

توت فرنگی

توت فرنگی فقط برای تابستان نیست. محققان دریافتند 2.5 گرم توت فرنگی خشک شده در روز باعث بهبود سلامت قلب و عروق از جمله سطوح انسولین (و مقاومت به انسولین) و چربی خون در بزرگسالان دارای اضافه وزن با سطح کلسترول LDL بالا می شود.

دکتر گیل می گوید: توت فرنگی ممکن است برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 مفید باشد، اما تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

یک مطالعه نشان داد آنتوسیانین موجود در توت فرنگی و سایر میوه های قرمز و بنفش ممکن است با کاهش فشار خون به کاهش خطر حمله قلبی کمک کند.

هابسون می افزاید: محتوای بالای ویتامین C آن ها همچنین باعث می شود توت فرنگی برای تولید کلاژن، ساختار داربست در پوست و همچنین غضروف سالم در مفاصل مهم باشد.

خربزه

دکتر گیل می گوید: خربزه حاوی 90 درصد آب است و برای هیدراتاسیون مفید است. روده برای عملکرد صحیح و حفظ فرآیندهای گوارشی به مایعات کافی نیاز دارد. حفظ هیدراتاسیون، با تسهیل حرکت غذا با ثبات مناسب در امتداد روده، همه چیز را در حرکت نگه می دارد. همچنین می تواند به جلوگیری از یبوست و همچنین تجزیه غذا کمک کند تا روده بتواند مواد مغذی را جذب کند.

خربزه عسلک همچنین حاوی پتاسیم است که با حفظ فشار خون سالم مرتبط است و حاوی ویتامین K، فولات و منیزیم مورد نیاز برای سلامت استخوان است.

هلو 

هابسون می گوید: رنگ نارنجی موجود در هلو به دلیل گروهی از ترکیبات به نام کاروتنوئیدها است که به عنوان آنتی اکسیدان در بدن عمل می کنند. کاروتنوئیدهایی مانند بتاکاروتن در بدن به ویتامین A تبدیل می شوند که نقش کلیدی در سیستم ایمنی ایفا می کند. این شامل حفظ موانع غشای مخاطی روی چشم ها و روده است که به به دام انداختن باکتری ها و سایر عوامل بیماری زا کمک می کند.

دکتر گیل می گوید: تحقیقات نوظهور در مطالعات آزمایشگاهی نشان می دهد هلو همچنین ممکن است از پوست محافظت کرده و از آسیب اشعه ماوراء بنفش جلوگیری کند .

پرتقال 

پرتقال دارای مقادیر استثنایی ویتامین C است که محافظت در برابر عفونت ها را افزایش می دهد و اثر آنتی اکسیدانی دارد. برای دریافت همان مقدار ویتامین C موجود در یک پرتقال، باید 15 سیب بخورید.

دکتر گیل می‌گوید: برخی تحقیقات نشان داده‌اند پرتقال ممکن است دارای خواص ضدالتهابی باشد که ممکن است در بیماری‌های مزمن مفید باشد. نوشیدن آب پرتقال همراه با غذا می تواند جذب آهن از منابع گوشتی و گیاهی را افزایش دهد.

 کیوی

هابسون می گوید: کیوی سرشار از ویتامین C و منبع غذایی ملاتونین است، هورمون خواب که به تنظیم ریتم شبانه روزی (ساعت بدن) کمک می کند، بنابراین ممکن است به بهبود خواب کمک کند. یک مطالعه در ورزشکاران نخبه نشان داد خوردن دو کیوی دو ساعت قبل از خواب تأثیر مثبتی بر خواب دارد.

میوه کیوی به عنوان یک درمان موثر برای یبوست شناخته شده که 10 تا 15 درصد از مردم جهان را تحت تاثیر قرار می دهد. دکتر گیل می گوید: تصور می شود که آنها با افزایش احتباس آب در روده کوچک و کاهش زمان انتقال به حرکت روده کمک می کنند، که می تواند قوام مدفوع و دفعات مدفوع و همچنین سایر علائم روده مانند درد و ناراحتی را بهبود بخشد. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

آخرین اخبار
خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان