با این 3 شیوه آلزایمر نمی گیرید / آخرین دستاوردهای علمی روانشناسان شگفتی آفرین است

خط سلامت: چگونه خطر آلزایمر  را با افزایش سن کاهش دهیم؟

با این 3 شیوه آلزایمر نمی گیرید / آخرین دستاوردهای علمی روانشناسان شگفتی آفرین است

به گزارش خط سلامت تحقیقات در مورد اینکه چگونه می توانیم با افزایش سن مغز خود را سالم نگه داریم در سال های اخیر شتاب بیشتری گرفته است. اکنون تمرکز فزاینده ای بر تغییراتی که می توانیم در سلامت و سبک زندگی خود ایجاد کنیم، وجود دارد که ممکن است از آلزایمر جلوگیری کند.

در اینجا مواردی وجود دارد که تحقیقات نشان داده است با افزایش سن، خطر زوال شناختی در افراد کاهش می یابد.

آلزایمر و رابطه جنسی

آخرین مطالعه ما نشان می دهد داشتن رابطه جنسی بیشتر با عملکرد شناختی بهتر مرتبط است.

این ارتباط می‌تواند نتیجه افزایش سطوح صمیمیت و همراهی ذاتی در روابط جنسی باشد یعنی افزایش تماس اجتماعی یا می‌تواند توضیحی کاملاً بیولوژیکی داشته باشد جایی که افزایش منظم برانگیختگی و ترشح هورمون‌هایی مانند اکسی توسین و دوپامین را به دنبال دارد که می توانند بر عملکرد مغز تأثیر بگذارند.

خواب

بسیاری از مطالعات نشان می دهد که خواب کافی برای جلوگیری از آلزایمر مهم است. مطالعه ای روی افراد 65 ساله و بالاتر از نظر شناختی سالم نشان داد که چرت زدن در طول روز با کاهش خطر زوال شناختی در پیگیری های دو و ده ساله مرتبط است. برعکس خواب آلودگی بیش از حد در طول روز و کمتر از شش ساعت و نیم خواب در شب با افزایش خطر زوال شناختی در پیگیری 10 ساله مرتبط است.

یک مطالعه جدیدتر نشان داد طول مدت خواب طولانی‌تر و کیفیت خواب ضعیف‌تر هر دو با حافظه ضعیف‌تر در مردان و زنان ۶۵ ساله و بالاتر مرتبط هستند. همه این مطالعات از این توصیه حمایت می کنند باید حدود 8 ساعت در شب بخوابیم. اختلال خواب در اوایل بزرگسالی با عملکرد شناختی ضعیف تر در زندگی بعدی مرتبط است که نشان می دهد چگونه خواب می تواند بر سلامت مغز در طول عمر تأثیر بگذارد.

اوقات فراغت فعال

مطالعات جدید نشان می‌دهد افزایش مشارکت در فعالیت‌های اجتماعی، ذهنی و فیزیکی با نرخ کندتر زوال شناختی در افراد مسن مرتبط است. این تحقیق یک رابطه «دوز-پاسخ» را نشان می‌دهد که در آن هرچه فعالیت‌های بیشتری انجام دهیم، سرعت کاهش آهسته‌تر می‌شود.

فعالیت‌های زیر نمونه‌های خوبی از انواع فعالیت‌های اوقات فراغت ذهنی، اجتماعی و فیزیکی هستند که برای مغز مفید هستند:

ذهنی:

پازل‌ها، بازی‌ها و آزمون‌ها، خواندن یا حتی جمع کردن صورتحساب خرید در ذهن در حین گشت و گذار در سوپرمارکت.

اجتماعی:

ملاقات با دوستان و خانواده، مکالمات تلفنی یا ایمیلی منظم با مردم، رفتن به سینما یا انجام برخی کارهای داوطلبانه .

فیزیکی:

باغبانی، کارهای خانه، پیاده روی حدود 30 دقیقه در روز، یا انجام تمرینات روی صندلی یا نشستن . برای ورود به صفحه ی اینستاگرام کلیک کنید. تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان