پیری مغز را با این شیوه عقب بیندازید / اگر از آلزایمر می ترسید بخوانید

خط سلامت: چگونه موسیقی می تواند از پیری مغز و آلزایمر  جلوگیری کند؟

پیری مغز را با این شیوه عقب بیندازید / اگر از آلزایمر می ترسید بخوانید

به گزارش خط سلامت پیری مغز و آلزایمر بصورت طبیعی با زوال پیشرونده شناختی همراه است. اما آیا می‌توانیم مغز خود را برای به تاخیر انداختن این فرآیند آموزش دهیم؟ تیمی از پژوهشگران کشف کرده اند تمرین و گوش دادن به موسیقی می تواند با تحریک تولید ماده خاکستری، زوال شناختی را در سالمندان سالم تغییر دهد.

برای دستیابی به این نتایج، محققان بیش از 100 فرد بازنشسته را که قبلا هرگز موسیقی تمرین نکرده بودند، دنبال کردند. آنها به مدت شش ماه در آموزش آگاهی از پیانو و موسیقی ثبت نام کردند.

پیری مغز بصورت طبیعی و زوال عقل

پیری مغز و آلزایمر بصورت طبیعی با زوال پیشرونده شناختی همراه است. اما آیا می‌توانیم مغز خود را برای به تاخیر انداختن این فرآیند آموزش دهیم؟ تیمی از دانشگاه ژنو کشف کرده‌اند تمرین و گوش دادن به موسیقی می‌تواند با تحریک تولید ماده خاکستری، زوال شناختی را در سالمندان سالم تغییر دهد. برای دستیابی به این نتایج، محققان بیش از 100 فرد بازنشسته را که قبلا هرگز موسیقی تمرین نکرده بودند، دنبال کردند. آنها به مدت شش ماه در آموزش آگاهی از پیانو و موسیقی ثبت نام کردند. این نتایج چشم اندازه های جدیدی را برای حمایت از پیری سالم باز می کند.

در طول زندگی ما، مغز ما خود را بازسازی می کند. مورفولوژی و ارتباطات مغز با توجه به محیط و تجربیات تغییر می کند، به عنوان مثال زمانی که مهارت های جدیدی را یاد می گیریم یا بر عواقب سکته مغزی غلبه می کنیم. با این حال، با بالا رفتن سن، این "قابلیت پذیری مغز" کاهش می یابد. مغز همچنین ماده خاکستری را از دست می دهد، جایی که نورون ها قرار دارند. این به "آتروفی مغز" معروف است.

آسیب به حافظه کاری

به تدریج، کاهش شناختی ظاهر می شود. حافظه کاری، در هسته بسیاری از فرآیندهای شناختی، یکی از عملکردهای شناختی است که بیشترین آسیب را می بیند. حافظه کاری به فرآیندی گفته می‌شود که در آن اطلاعات را برای دستیابی به هدفی به‌طور مختصر حفظ و دستکاری می‌کنیم، مانند به خاطر سپردن یک شماره تلفن به اندازه کافی برای نوشتن آن یا ترجمه یک جمله از یک زبان خارجی.

موسیقی و حافظه کاری

مطالعه انجام شده نشان داد تمرین موسیقی و گوش دادن فعال می تواند از کاهش حافظه کاری جلوگیری کند. چنین فعالیت هایی باعث افزایش انعطاف پذیری مغز می شود، آنها با افزایش حجم ماده خاکستری مرتبط هستند. تأثیرات مثبت نیز روی حافظه فعال اندازه گیری شده است. این مطالعه روی 132 بازنشسته سالم 62 تا 78 ساله انجام شد. یکی از شروط شرکت این بود که در طول عمرشان بیش از شش ماه هیچ درس موسیقی نخوانده باشند.

تمرین موسیقی در مقابل گوش دادن به موسیقی

محققان افرادی را می‌خواستند که مغزشان هنوز هیچ اثری از انعطاف‌پذیری مرتبط با یادگیری موسیقی را نشان نداده باشد. در واقع، حتی یک تجربه یادگیری مختصر در طول زندگی فرد می‌تواند آثاری را روی مغز بگذارد که می‌تواند نتایج را تحت تاثیر قرار دهد.

اثرات مثبت بر هر دو گروه

تصویربرداری عصبی افزایش ماده خاکستری را در چهار ناحیه مغز درگیردرعملکرد شناختی سطح بالا درهمه شرکت کنندگان، از جمله مناطق مخچه درگیر در حافظه فعال نشان داد. کلارا جیمزاستاد تمام دانشگاه می گوید:عملکرد آنها 6 درصد افزایش یافت و این نتیجه مستقیماً با انعطاف پذیری مخچه ارتباط داشت. محققان دانشکده علوم بهداشت ژنو دانشمندان همچنین دریافتند کیفیت خواب، تعداد درس‌هایی که در طول مداخله دنبال می‌شود و مقدار تمرین روزانه، تأثیر مثبتی بر میزان بهبود عملکرد دارد.

تفاوت نوازندگان پیانو و گوش دادن به موسیقی

با این حال محققان به تفاوت بین این دو گروه نیز پی بردند. در نوازندگان پیانو، حجم ماده خاکستری در قشر شنوایی اولیه راست - یک ناحیه کلیدی برای پردازش صدا - ثابت می ماند در حالی که در گروه گوش دادن فعال کاهش می یابد.علاوه بر این یک الگوی مغزی جهانی از آتروفی در همه شرکت‌کنندگان وجود داشت بنابراین نمی توانیم نتیجه بگیریم مداخلات موسیقی باعث جوانسازی مغز می شود. دیمین ماری می گوید: آنها فقط در مناطق خاصی از پیری مغز جلوگیری می کنند.

این نتایج نشان می دهد تمرین و گوش دادن به موسیقی باعث افزایش انعطاف پذیری مغز و ذخیره شناختی می شود. نویسندگان این مطالعه معتقدند که این مداخلات باید به یک اولویت اصلی برای پیری سالم تبدیل شود. برای ورود به صفحه ی اینستاگرام کلیک کنید. تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان