استرس خطر آلزایمر را در زنان افزایش می‌دهد

خط سلامت: استرس باعث می شود سطح پروتئین های مربوط به بیماری آلزایمر در مغز زنان افزایش یابد اما در مغز مردان افزایش نمی یابد. این تفاوت ممکن است به خطر بیشتر ابتلا به بیماری آلزایمر در زنان منجر شود.

استرس خطر آلزایمر را در زنان افزایش می‌دهد

به گزارش خط سلامت بر اساس یک مطالعه جدید زنان تقریبا دو برابر مردان در معرض ابتلا به بیماری آلزایمر هستند. در ایالات متحده، زنان پنج تا شش سال بیشتر از مردان عمر می کنند و سن بالا قوی ترین عامل خطر برای ابتلا به بیماری آلزایمر است، اما محققان آلزایمر به دنبال دلایل دیگری هستند که چرا زنان در معرض خطر ابتلا به این بیماری مرگبار عصبی هستند.

استرس و آلزایمر

استرس  یکی از این دلایل  ابتلا به آلزایمر است. مطالعه ای که توسط محققان دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس انجام شد نشان می دهد تأثیر استرس بر مغز بر اساس جنسیت متفاوت است، در موقعیت های استرس زا، سطح پروتئین آلزایمر آمیلوئید بتا به شدت در مغز زنان افزایش می یابد اما نه در مردان. علاوه بر این محققان یک مسیر مولکولی را شناسایی کردند که در سلول‌های مغزی زنان فعال است آنها نشان دادند پاسخ‌های متفاوتی به استرس داده می شود.

تاثیر استرس بر مغز

کارلا ام. یوئد -Carla M. Yuede- استادیار روانپزشکی گفت: نحوه واکنش زنان به استرس در مقابل نحوه واکنش مردان به استرس، یک حوزه مهم تحقیقاتی است که نه تنها برای بیماری آلزایمر بلکه برای سایر شرایط مفید است. در سال‌های اخیر، مؤسسه ملی سلامت درک تفاوت‌های جنسی در پزشکی را در اولویت قرار داده است. استرس یکی از زمینه‌هایی است که در آن می‌توانید به وضوح تفاوت بین مردان و زنان را ببینید. این مطالعه نشان می‌دهد کاهش استرس ممکن است برای زنان از نظر کاهش خطر ابتلا به آلزایمر نسبت به مردان مفیدتر باشد.

استرس به همراه عواملی مانند افسردگی و انزوای اجتماعی در دسته عوامل خطر اجتماعی-اقتصادی قرار می گیرد که مجموعاً ۸ درصد از خطر ابتلا به آلزایمر را تشکیل می دهند. با این حال، این محاسبه ریسک جنسیت را در نظر نمی گیرد. زنان به طور مداوم سطوح بالاتری از استرس را نسبت به مردان گزارش می‌کنند و استرس از بسیاری جهات مانند سلامت قلبی عروقی، پاسخ‌های ایمنی و سایر مسائل بر بدن زنان متفاوت از مردان تأثیر می‌گذارد.

جان سیریتو- John Cirrito - استادیار عصب شناسی واشنگتن استدلال کرد استرس همچنین بر مغز زنان متفاوت از مردان تأثیر می گذارد و این تفاوت ها به توضیح عدم تعادل جنسی در بیماری آلزایمر کمک می کند.

برای یافتن این موضوع، آنها سطوح آمیلوئید بتا - یک پروتئین کلیدی آلزایمر - را در مغز هر ساعت به مدت 22 ساعت اندازه‌گیری کردند که هشت ساعت قبل از تجربه استرس شروع شد. این تجربه برای هر دو جنس به یک اندازه استرس زا بود، اما پاسخ ها در مغز یکسان نبود.

در زنان، سطح بتا آمیلوئید در دو ساعت اول به طور قابل توجهی افزایش یافت و تا پایان دوره نظارت بالا ماند. در مردان، سطح آمیلوئید مغز به طور کلی تغییر نکرد، اگرچه حدود 20 درصد از آنها افزایش تاخیری و ضعیفی را در سطح آمیلوئید نشان دادند.

آزمایش‌های بیشتر نشان داد این تفاوت به مسیر پاسخ استرس سلولی در سلول‌های مغز مربوط می‌شود. استرس باعث ترشح هورمونی به نام فاکتور آزاد کننده کورتیکوتروپین می شود. نورون‌های مربوطه در زنان، هورمون استرس را جذب می‌کنند و مجموعه‌ای از رویدادها را آغاز می‌کنند که منجر به افزایش سطح آمیلوئید بتا در مغز می‌شود. در مقابل نورون های مردان توانایی جذب هورمون استرس را ندارند. مشخص نیست آیا تفاوت های جنسی مشابهی در نحوه جذب نورون های انسانی هورمون های استرس وجود دارد یا خیر.

تفاوت بیولوژیکی

سیریتو می‌گوید: یک تفاوت بیولوژیکی اساسی بین نرها و ماده‌ها در نحوه واکنش آنها به استرس درسطح سلولی، در افراد وجود دارد. اگر چه استرس تنها عامل ایجاد تفاوت جنسیتی در بیماری آلزایمر نیست. تفاوت‌های زیادی بین زن و مرد در هورمون‌ها، سبک زندگی، بیماری‌های دیگری که دارند ، وجود دارد که بدون شک به نوعی به آنها کمک می‌کند اما استرس یکی از جنبه‌های این تفاوت جنسیتی را به وجود می‌آورد. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.

 تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است .

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان