پریودی چه تاثیری بر فوتبالیست های زن دارد؟

خط سلامت: مطالعه ای نشان می دهد زنان در طول دوره قاعدگی از نظر ذهنی چابک تر هستند و ورزشکارانی که در دوره پریودی شان هستند عملکردشان کاهش پیدا نمی کند.

پریودی چه تاثیری بر فوتبالیست های زن دارد؟

این تحقیق به دلیل نگرانی های زنان فوتبالیست و مربیان آنها در مورد خطرات آسیب بیشتر در طول دوره انجام شد .

این یک مفهوم قدیمی خسته است که زنان در دوره پریودی غیرمنطقی، فرار و قادر به عملکرد موثر نیستند.

به گزارش خط سلامت اما مطالعه‌ای از کالج دانشگاه لندن (UCL) این افسانه را از بین برد و نشان داد در واقع زنان واکنش‌های سریع‌تر و چابکی ذهنی بهتری دارند و اشتباهات کمتری در دوران قاعدگی مرتکب می‌شوند.

این مطالعه با همکاری موسسه ورزش، ورزش و سلامت (ISEH)، شناخت مرتبط با ورزش را در طول چرخه قاعدگی به عنوان بخشی از یک پروژه تحقیقاتی بزرگتر مورد حمایت فیفا ارزیابی کرد.

این نشان داد  زنان 12 درصد در کار با توپ های متحرک دقیق تر بودند و 25 درصد کمتر در تست های توجه و دقت خطا داشتند.

بررسی فرضیات چالش ها

این تحقیق به دلیل نگرانی بازیکنان زن فوتبال و مربیان آنها مبنی بر اینکه احتمال آسیب دیدگی در زمان های خاصی از ماه بیشتر است، انجام شد.

به نظر می رسد صدمات بیشتری در مرحله لوتئال رخ می دهد - زمان بین تخمک گذاری و قاعدگی - و کارشناسان مشتاق بودند تا دریابند که آیا سطوح نوسان چابکی ذهنی می تواند پشت افزایش خطر باشد یا خیر.

به عنوان مثال اگر زنان کمتر قادر به اندازه‌گیری سرعت توپ یا قضاوت در مورد تکل باشند، ممکن است منجر به آسیبی شود که در حالت عادی زمانی که از نظر ذهنی کاملاً آماده باشد، رخ نمی‌دهد.

برای یافتن این موضوع، محققان داده‌های مربوط به زمان واکنش و خطا را از 241 شرکت‌کننده که مجموعه‌ای از تست‌های شناختی را با فاصله 14 روز تکمیل کردند، جمع‌آوری کردند.

برنامه‌های ردیابی دوره برای تخمین اینکه شرکت‌کنندگان هنگام شرکت در آزمون‌ها در کدام مرحله از چرخه خود قرار داشتند، استفاده شد.

این آزمون ها برای تقلید از فرآیندهای ذهنی که در ورزش های تیمی معمول هستند طراحی شده اند. در یکی از آزمایش‌ها، به شرکت‌کنندگان چهره‌هایی خندان یا چشمک نشان داده شد و از آنها خواسته شد که تنها زمانی که یک چهره خندان ببینند، کلید فاصله را فشار دهند.

شناخت فضایی با استفاده از یک وظیفه چرخش سه بعدی ارزیابی شد، در حالی که زمان بندی مکانی با درخواست از شرکت کنندگان برای کلیک کردن در هنگام برخورد دو توپ متحرک روی صفحه اندازه گیری شد.

اگرچه زنان گزارش کردند در طول قاعدگی احساس بدتری داشتند، اما معتقد بودند که عملکرد آنها تأثیر منفی خواهد داشت، اما زمان واکنش آنها در پریود سریع‌تر بود و خطاهای کمتری داشتند.

زمان‌بندی آن‌ها به طور متوسط ​​10 میلی‌ثانیه (12 درصد) در کار توپ‌های متحرک دقیق‌تر بود، و در زمان اشتباه، فاصله را 25 درصد کمتر در کار مهار فشار دادند.

زمان بندی برای جلوگیری از آسیب بسیار مهم است

نویسندگان می گویند که نوسان در زمان می تواند تفاوت بین آسیب یا عدم آسیب باشد. تحقیقات قبلی نشان داده است که تغییر فقط 10 میلی ثانیه می تواند به معنای تفاوت بین ضربه مغزی و آسیب کمتر باشد.

در مقابل، زمان واکنش زنان در طول فاز لوتئال، به طور متوسط ​​10 تا 20 میلی ثانیه در مقایسه با هر مرحله دیگر، کندتر بود، اگرچه آنها خطاهای بیشتری مرتکب نشدند.

دکتر مگان لوری، نویسنده این مطالعه، می‌گوید: «شواهد زیادی از زنان مبنی بر اینکه ممکن است درست قبل از تخمک‌گذاری احساس دست و پا چلفتی کنند، وجود دارد، که توسط یافته‌های ما در اینجا تأیید می‌شود.

امید من این است که اگر زنان درک کنند که مغز و بدن آنها در طول ماه چگونه تغییر می کند، به آنها کمک کند تا سازگار شوند.

اگرچه تحقیقات بیشتری در این زمینه مورد نیاز است، این یافته‌ها اولین گام مهمی برای درک اینکه چگونه شناخت زنان بر عملکرد ورزشی آن‌ها در مراحل مختلف چرخه تأثیر می‌گذارد است، که امیدواریم گفتگوهای مثبت بین مربیان و ورزشکاران در مورد عملکرد و رفاه را تسهیل کند. ”

هورمون ها در طول چرخه قاعدگی به طور قابل توجهی تغییر می کنند، که به عملکرد شناختی مرتبط است.

به عنوان مثال، افزایش پروژسترون اثر مهاری بر روی قشر مغز دارد و زمان واکنش را کاهش می دهد، در حالی که در مقابل، استروژن واکنش ها را سرعت می بخشد.

اما سطوح هر دو استروژن و پروژسترون معمولاً در طول قاعدگی در کمترین حد خود هستند، که نشان می‌دهد تنها دلیل این تغییرات نیستند.

پروفسور پل برگس، نویسنده ارشد این مطالعه، گفت: این مطالعه از گوش دادن دقیق به بازیکنان زن فوتبال و مربیان آنها پدید آمد.

ما تست‌های شناختی سفارشی ایجاد کردیم تا سعی کنیم خواسته‌های مغز را در نقاطی از بازی که به ما می‌گفتند آسیب‌ها و مشکلات زمان‌بندی در زمان‌های خاصی از چرخه قاعدگی رخ می‌دهد، تقلید کنیم.

همانطور که بازیکنان فوتبال به ما گفته بودند، داده ها حاکی از آن است که زنانی که قاعدگی دارند – چه ورزشکار باشند و چه نباشند – تمایل دارند عملکردشان در مراحل خاصی از چرخه متفاوت باشد.

من به عنوان یک متخصص علوم اعصاب، از اینکه در حال حاضر اطلاعات بیشتری در مورد این موضوع نداریم، شگفت زده هستم و امیدواریم که مطالعه ما به انگیزه افزایش علاقه به این جنبه حیاتی پزشکی ورزشی کمک کند.

این تحقیق در مجله اینترنتی Neuropsychologia منتشر شد. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

آخرین اخبار
خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان