گرسنگی عاطفی چه معنایی دارد؟ + شیوه درمان

غذا خوردن هنگام احساس برخی از احساسات می تواند جای خلأ عاطفی را بگیرد و یک حس کاذب "پری" ایجاد کند. موضوع اصلی نگرانی احساس ناتوانی در خوردن احساسی نیست، احساس ناتوانی در برابر احساسات است.

گرسنگی عاطفی چه معنایی دارد؟ + شیوه درمان

بسیاری از افراد در مقطعی از زندگی خود غذا خوردن احساسی را تجربه کرده اند. همیشه برای تامین نیازهای بدن خود غذا نمی خورید احساسات خود را تغذیه می کنید.

گرسنگی عاطفی را هرگز نمی توان با غذا ارضا کرد. پرخوری احساسی می تواند احساس خوبی در شما ایجاد کند، اما پس از آن، با احساس گناه، شرم و ناتوانی مواجه می شوید.

اغلب احساس گناه ممکن است به رژیم غذایی دورانی منجر شود. رژیم ها به این دلیل شکست نمی خورند که شما اراده یا کنترل ندارید، بلکه به دلیل برآورده نشدن نیازهای عاطفی شکست می خورند. وقتی این احساسات را نادیده می گیرید، بارها با الگوی غذایی ناسالم ادامه می یابند.

نوشتن در مجله

 

تفاوت بین گرسنگی عاطفی و گرسنگی فیزیکی عبارتند از:

     گرسنگی عاطفی

  • ناگهان می آید
  • هوس خوردن غذاهای خاص
  • از سیر بودن راضی نیست
  • احساس گناه یا شرم می کنید

             گرسنگی جسمی

  • به تدریج می آید
  • برای خوردن هر غذایی باز است
  • احساس سیری کنید و می توانید غذا خوردن  متوقف کنید
  • حس بدی ندارید
 

امید هست

اگر عمیق بگردید تا بفهمید چه چیزی باعث می‌شود غذا خوردن احساسی شما بیشتر شود، پاسخ‌ها در درون شما است. از خود بپرسید: آیا من احساس استرس یا اضطراب می کنم؟ آیا این عادتی است که از دوران کودکی برگشته است؟ آیا محیط اجتماعی من بر انتخاب هایم تأثیر می گذارد؟ آیا از درون احساس بی حوصلگی یا پوچی می کنم؟

بی حس کردن خود با غذا می تواند به جلوگیری از احساساتی کمک کند که ممکن است احساس کردن و تصدیق آنها ناراحت کننده باشد.

تصدیق آنچه احساس می‌کنید و انجام گام‌های عملی، چرخه‌ای را که دیگر در خدمت شما نیست، می‌شکند. تصدیق احساس خود و برداشتن گام‌هایی برای بهبودی می‌تواند به شما احساس قدرتمندی و اعتماد به نفس دهد. شایسته احساس عالی هستید از نظر احساسی و فیزیکی.

ورزش، خواب و تغذیه سالم می تواند به شما کمک کند تا در مواقع استرس گذر کنید و کمتر به یخچال سفر کنید.

چگونه از خود حمایت کنید

پیدا کردن یک مربی، مربی یا مشاور می تواند به شما در کشف الگوهای احساسی غذا خوردن و علت اصلی کمک کند.

اطراف خود را با دوستان تشویق کننده ای احاطه کنید که ارزش های شما را به اشتراک می گذارند و باعث می شوند که احساس نشاط و حمایت کنید.

با انجام فعالیت هایی که از آنها لذت می برید عشق خود را به خود نشان دهید.

هر روز زمانی را برای رفع فشار، یادداشت برداری و استراحت اختصاص دهید، حتی اگر فقط 5 تا 10 دقیقه باشد.

احساسات خود را احساس کنید

شناختناحساسات موثرتر از تغذیه آنها است. توجه داشته باشید وقتی گرسنه نیستید چه زمانی محرک غذا خوردن را دارید. چند لحظه مکث کنید و متوجه شوید چه احساسی برای شما در راه است. احساس را بدون قضاوت نام ببرید. کسالت، اضطراب یا تنهایی؟ وقتی بتوانید احساس خود را نام ببرید، می توانید روی آن کار کنید.

احساسات شما یک پنجره شفاف زیبا به دنیای داخلی تان هستند. آنها نباید با غذا یا مواد پرکننده دیگر دفن شوند. احساسات به شما کمک می کند تا ترس ها و خواسته های تان را کشف کنید، ناامیدی ها را درک و آنچه شما را خوشحال می کند تعریف کنید. شادی خود را در درون خود پیدا کنید. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

آخرین اخبار
خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان