فقط استرس سمی شما را از پا در می آورد ! / ببینید کدام نوع استرس را دارید

خط سلامت: دوزهای کم تا متوسط استرس تاب آوری را تقویت می کند.

فقط استرس سمی شما را از پا در می آورد ! / ببینید کدام نوع استرس را دارید

به گزارش خط سلامت استرس بیش از حد سمی است، اما دوزهای کوچک انعطاف پذیری را افزایش می دهد. سه نوع استرس وجود دارد: استرس ( استرس خوب)، پریشانی ( استرس بد) و استرس ( استرس خیلی کم). بدون دوز کافی استرس ، افراد توانایی خود را برای مقابله با ناملایمات از دست می دهند و انعطاف پذیری کمتری پیدا می کنند.

انواع استرس

برای بیش از یک قرن، می دانیم که " استرس خوب" و " استرس بد" وجود دارد. از منظر روان‌شناختی، چیزی که استرس خوب را از پریشانی متمایز می‌کند این است که در اولی معمولاً فرد احساس نشاط می‌کند و با چالشی قابل انجام همراه است. در مقابل، دومی غالباً طاقت فرسا است و اغلب به عنوان یک تهدید القا کننده اضطراب تلقی می شود.

اما نوع سومی از استرس (یا فقدان آن) وجود دارد که اغلب نادیده گرفته می شود، به نام " استرس ناکافی". آسیب های ناشی از استرس ناکافی در مرکز توجه قرار گرفته است،

استرس مزمن

استرس معمولاً معانی منفی دارد. از آنجا که استرس مزمن برای سلامت جسمی و سلامت روان مضر است، این تمایل وجود دارد که فرض کنیم "همه استرس ها بد هستند." با این حال، فرضیه هورمسیس بیان می کند که، اگرچه مقادیر بیش از حد استرس می تواند مضر باشد، دوزهای کوچکتر ناراحتی مفید هستند.

محققان استرس به طور فزاینده ای این ایده را پیش می برند که سطوح بهینه استرس در "منطقه طلایی" - که از آن به عنوان منطقه هورمتیک یاد می کنند - بین استرس روزانه خیلی زیاد یا خیلی کم قرار می گیرد. مانند هر چیزی که دارای یک نقطه شیرین است، منطقه هورمتیک از منحنی اثر معکوس U پیروی می کند و بین شدیدترین پریشانی مزمن و وجود خلاء مانند که با استرس ناکافی مشخص شده است قرار می گیرد.

اثرات هورمتیک استرس کم تا متوسط نشان می دهد سطح بهینه ای از برانگیختگی (یعنی استرس ) بین اضطراب و کسالت وجود دارد که انگیزه درونی ، تجربیات وضعیت جریان، موفقیت کلی و اوج را ارتقا می دهد .

همانطور که گفته شد، سطوح پایین تا متوسط استرس مکانیسم های مقابله ای را تقویت می کند و توانایی فرد را برای پیشرفت در مواجهه با ناملایمات تقویت می کند.

استرس و محیط

اگر در محیطی هستید که در آن سطحی از استرس دارید، ممکن است مکانیسم های مقابله ای را ایجاد کنید که به شما امکان می دهد کارآمدتر و موثرتر شوید و خود را به گونه ای سازماندهی کنید که به شما کمک کند عملکرد بهتری را داشته باشید.

درست مانند ایجاد پینه‌های تدریجی روی کف دست‌های شما در اثر بلند کردن وزنه‌ها بدون دستکش، می‌تواند پوست را سخت‌تر و انعطاف‌پذیرتر کند، سطوح پایین تا متوسط استرس با قرار گرفتن در معرض مکرر در دوزهای قابل تحمل در طول زمان، انعطاف‌پذیری روانی را تقویت می‌کند.

با این حال، اگر پوست شما در مدت کوتاهی بیش از حد سفت مالیده شود، ممکن است قبل از تشکیل پینه تاول بزند و آن را مستعد درد و عفونت کند. به طور مشابه، سطوح بالای پریشانی می تواند آشفتگی درونی ایجاد کند و اگر دوزهای استرس بیش از حد زیاد باشد، پیامدهای مضری به همراه خواهد داشت.

نقطه شیرین استرس

اوشری توضیح می دهد: بیشتر ما تجربیات نامطلوبی داریم که در واقع ما را قوی تر می کند. تجربیات خاصی وجود دارد که می تواند به شما کمک کند تا مهارت هایی را توسعه دهید که شما را برای آینده آماده می کند. اما او همچنین هشدار می دهد که استرس می تواند به سرعت سمی شود اگر دوز آن خیلی زیاد باشد.

وی خاطرنشان می کند: استرس مزمن مانند استرس ناشی از زندگی در فقر شدید یا مورد آزار قرار گرفتن می تواند عواقب بسیار بدی برای سلامتی و روانی داشته باشد.

پیدا کردن نقطه شیرین استرس روزانه که "درست است" می تواند مشکل باشد. مهم است که به یاد داشته باشید که استرس بیش از حد می تواند مضر باشد، اما استرس کم نیز جنبه های منفی خود را دارد. به طور کلی، آخرین تحقیقات (2022) در مورد فرضیه هورمسیس نشان می دهد که سطوح استرس کم تا متوسط بهینه هستند زیرا عملکرد شناختی را افزایش می دهند و تاب آوری را ارتقا می دهند. برای ورود به صفحه ی اینستاگرام کلیک کنید. تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

آخرین اخبار
خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان