شراب قرمز مضرتر است یا سیگار کشیدن؟ + نظر دانشمندان انگلیسی

خط سلامت: یک تیم تحقیقاتی از دانشگاه آکسفورد اعلام کرده است: نوشیدن روزانه یک لیوان شراب قرمز، 5 الی 10 برابر مضر تر از کشیدن سیگار است.

شراب قرمز مضرتر است یا سیگار کشیدن؟ + نظر دانشمندان انگلیسی

محققان اعلام کرده اند برخلاف باور برخی افراد، پژوهش ها نشان داده است نوشیدن شراب قرمز ، خطر ابتلا به بیماری ها مزمن، مانند سرطان را تا 10 برابر در مردان غیر سیگاری افزایش می دهد.

به گزارش خط سلامت تخمین زده می شود که 3.5 درصد از مرگ و میرهای ناشی از سرطان در آمریکا مربوط به نوشیدن الکل است. 

نوشیدن شراب قرمز؛ 10 برابر مضر تر از سیگار کشیدن!

محققان انگلیسی دانشگاه آکسفورد به سرپرستی ترزا جی هایدز، مطالعه ای درباره تاثیر مصرف شراب قرمز در سرطان‌های مختل در شماره 28 مارس مجله BMC Public Health منتشر کردند. آنها می‌گویند هرچند در بین عموم مردم این موضوع جا افتاده است که مصرف شراب برای سلامتی مفید است ولی مصرف یک لیوان شراب به خصوص شراب قرمز همراه الکل به اندازه 5 تا 10 سیگار برای سلامتی مضر است.

به گفته این تیم تحقیقاتی معمولاً از هر 10 نفر یک نفر به این مسئله اعتقاد دارد که مصرف الکل برای سلامتی مضر است و حتی خیلی‌ها به این اعتقاد ندارند که الکل موجب سرطان گلو، سینه و کبد می‌شود.

چرا برخی افراد عقیده دارند نوشیدن شراب قرمز مفید است؟

این تیم انگلیسی می نویسند بخشی از مشکل این است که مثل صنعت دخانیات که در سال‌های قبل سعی می‌کرد اطلاعات مربوط به سیگار را مخفی کنند، صنایع تولید الکل نیز در زمان کنونی همین کار را می‌کنند.

هایدز و تیم او تصمیم گرفتند تا تخمین بزنند که خطر ابتلا به سرطان مرتبط با نوشیدن متوسط چقدر است و آن را با سیگار مقایسه کنند تا به مردم کمک کنند تا عواقب عادات مصرف الکل خود را بهتر درک کنند.

آنها میانگین خطر ابتلا به سرطان در طول زندگی را بین افراد غیر سیگاری که مشروب نمی‌نوشیدند، سیگاری‌هایی که الکل نمی‌نوشیدند و غیرسیگاری‌هایی که الکل مصرف می‌کردند مقایسه کردند. به نوشته تیم هایدز یک بطری متوسط شراب خطر ابتلا به سرطان را در مردان غیرسیگاری تا 10 درصد افزایش می‌دهد ولی این میزان در افراد سیگاری به مراتب بیشتر است.

مصرف الکل جدا از اینکه یک سرطان زا برای انسان شناخته شده است، با موارد زیر مرتبط است:

فشار خون بالا

بیماری قلبی

سکته

بیماری کبد

زوال عقل

افسردگی

اضطراب

اعتیاد

سقط جنین

نقص هنگام تولد برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

منبع: راهنماتو

ارسال نظر

آخرین اخبار
خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان