5 رژیم غذایی برای کاهش کلسترول خون

خط سلامت: اصلاح رژیم غذایی به کاهش کلسترول خون کمک می کند. در این مطلب ضمن معرفی 5 عامل تغذیه ای مهم، برای کاهش کلسترول خون، طرز تهیه یک سوپ گیاهی خوشمزه که به کاهش کلسترول کمک می کند را معرفی می کنیم.

5 رژیم غذایی برای کاهش کلسترول خون

اصلاح رژیم غذایی  به بهبود کلسترول خون کمک می کند و قدرت اثر داروهای تجویزی برای درمان کلسترول ضر را افزایش می دهد.

به گزارش خط سلامت کلسترول بالا خطر ابتلا به بیماری های قلبی و حملات قلبی را افزایش می دهد. اگرچه مصرف داروها به بهبود کلسترول کمک می کنند، اما شما می توانید با ایجاد برخی تغییرات ساده در سبک زندگی و اصلاح رژیم غذایی خود، گام های مثبتی در درمان کلسترول بالا بردارید.

اصلاح رژیم غذایی و کنترل کلسترول خون

چند تغییر در رژیم غذایی  می تواند کلسترول را کاهش دهد و سلامت قلب شما را بهبود بخشد:

مصرف چربی های اشباع شده را کاهش دهید. چربی های اشباع شده که عمدتاً در گوشت قرمز و لبنیات پرچرب یافت می شوند، کلسترول کلی را افزایش می دهند. کاهش مصرف چربی های اشباع شده می تواند کلسترول لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) - کلسترول "بد" را کاهش دهد.

چربی های ترانس را حذف کنید. چربی‌های ترانس که گاهی در برچسب‌های مواد غذایی به‌عنوان «روغن گیاهی نیمه هیدروژنه» ذکر می‌شوند، اغلب در مارگارین‌ها و کلوچه‌ها، کراکرها و کیک‌ها استفاده می‌شوند. چربی های ترانس سطح کلی کلسترول را افزایش می دهند. سازمان غذا و دارو استفاده از روغن های گیاهی نیمه هیدروژنه را تا اول ژانویه 2021 ممنوع کرده است.

غذاهای غنی از اسیدهای چرب امگا 3 بخورید. اسیدهای چرب امگا 3 روی کلسترول LDL تاثیری ندارند . اما آنها فواید دیگری نیز برای سلامت قلب دارند، از جمله کاهش فشار خون. غذاهای حاوی اسیدهای چرب امگا 3 عبارتند از ماهی سالمون، شاه ماهی، گردو و بذر کتان.

فیبر محلول را افزایش دهید. فیبر محلول می تواند جذب کلسترول را در جریان خون کاهش دهد. فیبر محلول در غذاهایی مانند بلغور جو دوسر، لوبیا قرمز، کلم بروکسل، سیب و گلابی یافت می شود.

پروتئین آب پنیر را اضافه کنید. پروتئین آب پنیر، که در محصولات لبنی یافت می شود، ممکن است بسیاری از مزایای سلامتی نسبت داده شده به لبنیات را به همراه داشته باشد. مطالعات نشان داده اند که پروتئین آب پنیر که به عنوان مکمل داده می شود، هم کلسترول LDL و کلسترول کل و هم فشار خون را کاهش می دهد. در ادامه طرز تهیه یک سوپ خوشمزه برای کاهش کلسترول خون را معرفی می کنیم.

طرز تهیه سوپ فلفل قرمز و لوبیا 

مواد لازم

فلفل قرمز 1 عدد

1 عدد پیاز متوسط

1 عدد چوب کرفس

1 عدد هویج متوسط

1 حبه سیر 

2 قاشق غذاخوری روغن زیتون

½ قاشق چایخوری پودر فلفل 

400 گرم گوجه فرنگی

2 قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی

700 میلی لیتر آب سبزیجات 

1 قوطی لوبیا

25 گرم برگ کلم پیچ، رنده شده

طرز تهیه

فلفل را جدا کنید. فلفل، کرفس و هویج و پیاز را خرد کرده و سیر را خرد کنید. روغن را در یک تابه بزرگ گرم کنید و سبزیجات خرد شده را اضافه کنید، حدود 5 دقیقه تفت دهید، مراقب باشید که سبزیجات رنگ نشوند. پودر فلفل را اضافه کنید و یک دقیقه دیگر تفت دهید.

گوجه فرنگی ها را با مخلوط کن دستی پوره کنید و به همراه پوره گوجه فرنگی و آب سبزیجات به تابه اضافه کنید. بگذارید به جوش بیاید و 10 دقیقه بجوشانید. لوبیاهای مخلوط را آبکش کرده و آبکشی کنید و همراه با برگ های کلم خرد شده داخل سوپ بریزید. چند دقیقه بپزید تا لوبیاها گرم شوند و کلم پژمرده شود. با فلفل مزه دار کنید و سرو کنید. 

کدام ادویه به کاهش کلسترول خون کمک می کند؟

 دارچین انتخابی عالی برای فصل‌های زمستانی است. نه تنها می‌توانید آن را در روتین زیبایی خود وارد کنید، بلکه برای رژیم زمستانی هم یک ماده بسیار عالی خواهد بود.

دارچین خواص بسیار زیادی دارد، ازجمله خواص دارچین این است که سطح کلسترول را کاهش می‌دهد، از آرتروز جلوگیری می‌کند، با سرماخوردگی مبارزه کرده و گوارش را بهبود می‌بخشد.

دارچین به مشکل مقاومت به انسولین غلبه می‌کند و سطح قند خون را پایین می‌آورد، به کاهش وزن کمک کرده و اگر آن را به نوشیدنی‌هایی مثل کاکائو یا قهوه اضافه کنید، طعم بسیار عالی می‌دهد. می‌توانید پودر دارچین را روی سالاد، میوه یا ماست هم اضافه کنید.  برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

آخرین اخبار
خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان