16 راهکار علمی برای جلوگیری از خشکی چشم

خط سلامت: خشکی چشم به دلایل مختلفی اتفاق می افتد. در این مطلب به معرفی 16 راهکار موثر برای رفع خشکی چشم می پردازیم.

16 راهکار علمی برای جلوگیری از خشکی چشم

خشکی چشم زمانی اتفاق می افتد که غدد اشکی چشم به خوبی کار نمی کنند. به این ترتیب به اندازه کافی اشک تولید نمی شود و رطوبت چشم کاهش پیدا می کند.

به گزارش خط سلامت خشکی چشم در برخی موارد ممکن است منجر به بروز مشکلات بینایی شود.

خشکی چشم چیست؟

خشکی چشم عارضه‌ای شایع و ناخوشایند است که می‌تواند طیف وسیعی از علائم مانند سوزش، قرمزی، خارش، تاری دید و… را به همراه داشته باشد. این عارضه زمانی رخ می‌دهد که اشک کافی برای مرطوب نگه‌داشتن سطح چشم تولید نشود یا اشک موجود به‌ سرعت تبخیر شود. در این مقاله به راهکارهای جلوگیری از خشکی چشم می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

راهکارهای پیشگیری و درمان خشکی چشم

در حالی‌ که خشکی چشم را نمی‌توان به طور کامل درمان کرد، راه‌های مختلفی برای پیشگیری از آن و تسکین علائم وجود دارد.

اشک مصنوعی

اشک مصنوعی یکی از موثرترین راه‌ها برای پیشگیری از خشکی چشم است. اشک مصنوعی می‌تواند به مرطوب نگه‌داشتن سطح چشم و تسکین علائم کمک کند. انواع مختلفی از اشک مصنوعی در دسترس است، از جمله اشک‌های بدون نسخه و اشک‌های تجویزی.

افزایش رطوبت محیط

هوای خشک می‌تواند باعث تشدید خشکی چشم شود. برای افزایش رطوبت محیط، می‌توانید از دستگاه بخور یا رطوبت‌ساز استفاده کنید. همچنین می‌توانید از قرار گرفتن در معرض هوای خشک، مانند باد گرم یا سردکننده‌های هوا، خودداری کنید.

پلک‌زدن منظم

پلک‌زدن به پخش اشک در سطح چشم کمک می‌کند. اگر به طور طبیعی پلک نمی‌زنید، سعی کنید به طور مرتب و آگاهانه پلک بزنید.

اجتناب از دود و گرد و غبار

دود و گردوغبار می‌توانند چشم‌ها را تحریک کرده و خشکی چشم را تشدید کنند. سعی کنید از قرارگرفتن در معرض دود سیگار، دود شومینه و گردوغبار ساختمان‌ها خودداری کنید.

استفاده از عینک‌ آفتابی

عینک‌ آفتابی می‌تواند به محافظت از چشم‌ها در برابر باد و نور خورشید کمک کند؛ زیرا این دو عامل، باعث خشکی چشم می‌شود.

استراحت منظم هنگام استفاده از صفحه‌ نمایش

نگاه‌ کردن طولانی‌ مدت به صفحه‌ نمایش می‌تواند باعث کاهش پلک‌ زدن و خشکی چشم شود. سعی کنید هر ۲۰ دقیقه یکبار از صفحه نمایش فاصله بگیرید و به چشمان خود استراحت دهید. در حین کار با کامپیوتر، از قانون ۲۰-۲۰-۲۰ پیروی کنید: هر ۲۰ دقیقه به مدت ۲۰ ثانیه به جسمی در فاصله ۲۰ فوتی (۶ متری) نگاه کنید.

رژیم غذایی سالم

مصرف غذاهای سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ مانند ماهی سالمون، گردو و بذر کتان می‌تواند به سلامت چشم‌ها کمک کند. همچنین، سعی کنید از مصرف غذاهای شور و تند که می‌توانند چشم‌ها را تحریک کنند، خودداری کنید.

نوشیدن آب کافی

نوشیدن آب کافی به حفظ رطوبت بدن و چشم‌ها کمک می‌کند.

ترک سیگار

سیگار کشیدن می‌تواند چشم‌ها را تحریک کرده و خشکی چشم را تشدید نماید. بنابراین برای جلوگیری از خشکی چشم مصرف سیگار را به حداقل برسانید یا آن را کاملا ترک کنید.

کمپرس گرم

استفاده از کمپرس گرم می‌تواند به شل‌شدن غدد چربی پلک‌ها و افزایش ترشح اشک کمک کند. برای این کار، یک حوله تمیز را در آب گرم خیس کنید و آب اضافی آن را بگیرید. سپس، به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه کمپرس را روی چشم‌های بسته خود قرار دهید.

ماساژ پلک

ماساژ پلک می‌تواند به تحریک غدد چربی پلک‌ها و افزایش ترشح اشک کمک کند. برای این کار، انگشتان خود را به‌ آرامی روی پلک‌های بسته خود قرار دهید و به‌ صورت دورانی و ملایم ماساژ دهید.

مصرف مکمل‌های غذایی

برخی از مکمل‌های غذایی مانند امگا ۳، ویتامین A و ویتامین D به سلامت چشم‌ها کمک می‌کنند. قبل از مصرف هر گونه مکمل غذایی، با پزشک خود مشورت کنید.

اجتناب از مالیدن چشم‌ها

مالیدن چشم‌ها می‌تواند تحریک چشم را افزایش داده و خشکی چشم را تشدید کند.

کنترل آلرژی

اگر آلرژی دارید، کنترل آلرژی به کاهش تحریک چشم و خشکی چشم کمک می‌کند.

درمان بیماری‌های زمینه‌ای

اگر خشکی چشم شما ناشی از یک بیماری زمینه‌ای مانند آرتریت روماتوئید یا لوپوس است، درمان این بیماری می‌تواند به بهبود خشکی چشم کمک کند.

مراجعه به چشم‌ پزشک

اگر خشکی چشم شما شدید است یا به درمان‌های خانگی پاسخ نمی‌دهد، به چشم‌ پزشک مراجعه کنید. چشم‌ پزشک داروهای مختلف یا سایر روش‌های درمانی را برای شما تجویز کند.

نکات ضروری در رابطه با خشکی چشم

اگر از لنزهای تماسی استفاده می‌کنید، حتماً از لنزهای مناسب و باکیفیت استفاده کنید و طبق دستورالعمل‌های چشم‌ پزشک خود از آن‌ها مراقبت کنید. اگر از داروهای خاصی استفاده می‌کنید، از پزشک خود در مورد عوارض جانبی احتمالی آن‌ها مانند خشکی چشم سوال کنید.

خشکی چشم عارضه‌ای شایع است که می‌تواند ناشی از عوامل مختلفی باشد. راه‌های مختلفی برای پیشگیری از خشکی چشم و تسکین علائم آن وجود دارد. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

آخرین اخبار
خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان