3 تکنیک برای پایان دادن به بد اخلاقی کودکان

خط سلامت: پرخاشگری به حیوانات و سایر افراد یا نشان دادن رفتارهای سادیستی از جمله قلدری و آزار جسمی یا جنسی و میل به شروع دعواهای فیزیکی استفاده از سلاح در درگیری های فیزیکی دروغگویی مکرر رفتار مجرمانه مانند دزدی، افروختن عمدی آتش، نفوذ به منازل و خرابکاری.

3 تکنیک برای پایان دادن به بد اخلاقی کودکان

مشکلات رفتاری کودک که معمولا خود را در قالب ناسازگاری و طغیان های خشم نشان می دهد؛ نه تنها کیفیت عملکرد کودک را کاهش می دهد، بلکه والدین و معلمان را دچار مشکل می کند.

به گزارش خط سلامت مشکلات رفتاری کودک مانند لجبازی، نافرمانی و پرخاشگری، معمولا پدر و مادرها را برای یافتن راه حلی مناسب به تکاپو وامی دارد. پژوهش ها نشان داده است استفاده از برخی تکنیک های علمی مشکلات رفتاری کودک را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

کاهش مشکلات رفتاری کودک

روانشناسان بالینی برای کاهش مشکلات رفتاری کودک مانند پرخشگری، تکنیک های خاصی را پیشنهاد کرده اند. برخی از این تکنیک ها شامل:

بستن قراردادهای توافقی 

یکی از تکنیک‌هایی که منجر به کاهش مشکلات رفتاری کودک می شود، بستن قراردادهای توافقی است. قرار دادهای توافقی که بین مادر و پدر و کودک بسته می شوند، نقش مهمی در روشن شدن انتظارات طرفین از یکدیگر دارد.

قراردادهای توافقی باید به زبان ساده و قابل فهم نوشته شوند و هدف‌ها ی ذکر شده در آن ها باید قابل دستیابی باشند. با مشاهده کوچکترین پیشرفتی از جانب کودک باید بلافاصله پاداشی، هرچند کوچک، به او داده شود تا رفتار مورد نظر تقویت و در خزانه رفتاری کودک نثبیت شود.

استفاده از تکنیک خاموشی

استفاده از تکنیک خاموشی برای کاهش مشکلات رفتاری کودک مانند پرخاشگری، معمولا پیشنهاد می شود.

منطق پشت پرده تکنیک خاموشی این است که اگر به رفتارى که شخص از خود بروز می‌دهد توجه نکنید و آن را مورد تقویت قرار ندهید، آن رفتار خاموش می شود و احتمال تکرار آن کم می‌شود.

مثلاً اگر والدین به کودکى که بی‌اجازه صحبت می‌کند و مرتب حرف دیگران را قطع می‌کند، توجهى نکنند، کم‌کم این رفتار خاموش می‌شود.

استفاده از این روش براى کاهش رفتار نامطلوب کودک، منوط به این است که رفتار کودک، ضرر و زیان جسمانى و روانى برای خودش و دیگران نداشته باشد.

اگر در پی انجام یک رفتار خطرى کودک یا اطرافیان او را تهدید ‌کند، استفاده از روش خاموشى جایز نیست. مثلاً فرض کنید کودک می‌خواهد میخى را درون پریز برق کند، در اینجا باید فوراً جلوى او را گرفت.

محروم کردن

استفاده از تکنیک محروم کردن برای کاهش مشکلات رفتاری کودک، به وضعیتی اشاره دارد که در آن کودک به دلیل رفتار نامطلوبش از چیزى محروم می شود.

مثلاً کودکى که در بازى، به دیگران پرخاش می‌کند، حرف داور را نادیده می‌گیرد و قوانین بازى را رعایت نمی‌کند، از بازى محروم می شود.

تکنیک محروم کردن ملایم ترین شیوه تنبیه است که احتمال وقوع رفتارنامطلوب را کاهش می دهد.  برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

آخرین اخبار
خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان