افسردگی در پیری چه نشانه هایی دارد؟ / این علایم جلوی فاجعه را می گیرد

خط سلامت: افسردگی یکی از شناخته شده ترین اختلالات روانی است که عملکرد فرد را به شدت کاهش می دهد.

 افسردگی در پیری چه نشانه هایی دارد؟ / این علایم جلوی فاجعه را می گیرد

  افسردگی در برخی شهرها شیوع بیشتری دارد. تلاش برای درک چنین تفاوت هایی زمینه را برای پیشگیری از بروز افسردگی فراهم می کند.

افسردگی چه علایمی دارد؟ 

 افسردگی با علائمی نظیر احساس غم و لذت نبردن از فعالیت ها خود را نشان می دهد. 

به گزارش خط سلامت افراد مبتلا به افسردگی معمولا برخی علایم زیستی مانند: اختلال در خواب، اشتها و میل جنسی را نشان می دهند. افراد مبتلا به افسردگی معمولا افکاری حول محور مرگ و خودکشی دارند. کاهش تمرکز و قدرت تصمیم گیری پایین از دیگر علایم این بیماری است.

افسردگی در سالمندان

تفاوت افسردگی سالمندان با افسردگی در مقاطع سنی دیگر این است که میزان ناامیدی و یأس نسبت به آینده در سالمندان بیشتر است؛ به همین خاطر سالمندان مبتلا به افسردگی معمولا از برقراری ارتباط با دیگران سرباز می‌زنند. احتمال اقدام به خودکشی در سالمند افسرده و جوانان مبتلا به افسردگی برابر است.

 سالمندان مبتلا به افسردگی 

 اطرافیان یک فرد سالمند مبتلا به افسردگی، باید سعی کنند میزان ارتباط و تعامل اجتماعی سالمند کم نشود، وی را تنها نگذارند، برنامه روزانه برای وی تدارک ببینند و کاری کنند تا با اقوام، خویشاوندان، نوه‌ها و همکاران معاشرت داشته باشد.

چرا سالمندان افسردگی می گیرند؟

یکی از عوامل شایع بروز افسردگی در سالمندان این است که این افراد، به طور مکرر با سوگ ناشی از مرگ نزدیکان مواجه می شوند. هر اندازه سن بالاتر رود، احتمال فوت عزیزان، همکاران، دوستان، همسر و فرزندان افزایش پیدا کرده و زمینه بروز افسردگی فراهم می‌شود. تا جایی که مقدور است سالمند باید در حوزه‌های اجتماعی وارد شود و به فعالیت‌های خانوادگی ادامه دهد به عبارتی به فعالیت‌ها و کارهایی که در خانه می‌تواند انجام دهد مانند آب دادن باغچه، صحبت کردن، بازی کردن، راهنمایی کردن فرزندان، نوه‌ها و مطالعه کردن بپردازد تا احساس ارزشمندی و سودمندی کند، بنابراین سالمندانی که در گوشه‌ای استراحت کنند و کاری انجام ندهند و رسماً منتظر مرگ باشند، زمینه‌های افسردگی در آنها به وجود می‌آید.

چنانچه ادر اطراف خود یک سالمند را مشاهده کردید با علائمی مانند: بی میلی، صحبت از مرگ، تقسیم مال و اموال، آرزوی مرگ دست و پنجه نرم می کند و به طور ناگهانی برنامه‌های متعارف زندگی را تغییر می دهد، نسبت به او بی تفاوت نباشید؛ چرا که چنین علایمی افسردگی را منعکس می کنند.   

افسردگی در خانه سالمندان

افسردگی ناشی از طرد اجتماعی و مشکلات عاطفی در زنان و افسردگی ناشی از ناکامی، شکست و مسائل شغلی در مردان بیشتر است. در خانه سالمندان آمار افسردگی سالمندی بالاتر است و علت آن هم کم توجهی و بی توجهی فرزندان است.

بر اساس تحقیقی که در چند سال اخیر در استان صورت گرفت افسردگی بیشتر در سنین بالای ۱۵ سال تا ۶۰ سال به چشم می‌خورد. همچنین طبق تجربه در درمانگاه‌های سرپایی، اکثر افراد مراجعه کننده علائم اضطراب و افسردگی دارند و آمار دقیقی از آنها برای افسردگی موجود نیست. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید .

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است .

ارسال نظر

  • ناشناس پاسخ به نظر

    متاسفانه بیشتر مردم به علت مشکلات مالی وروحی به افسردگی دچار ند

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان