این معجون در دسترس کبدتان را سم زدایی و سالم می کند

خط سلامت: ترکیب خاکشیر و آبلیمو یک معجون شگفت انگیز برای کبد است و موجب سم زدایی از کبد می شود.

این معجون در دسترس کبدتان را سم زدایی و سالم می کند

خاکشیر در طب سنتی به دلیل خواص درمانی آن برای کبد زبانزد است. این گیاه دارای اثرات آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است. علاوه‌بر این، خاکشیر تولید آنزیم‌های دخیل در سم‌زدایی بدن را افزایش می‌دهد.

به گزارش خط سلامت  آب لیمو نیز سرشار از ویتامین C است. ویتامین C یک آنتی اکسیدان قوی برای محافظت از سلول‌های کبد به شمار می‌رود. این اثرات برای درمان بسیاری از بیماری‌های کبد از جمله کبد چرب کاربرد دارد. 

طرز تهیه معجون خاکشیر و آبلیمو

 برای تهیه شربت خاکشیر و آبلیمو ابتدا آب و شکر را در قابلمه بجوشانید. برای هر لیوان آب 6 قاشق شکر لازم است. پس از به جوش آمدن، اجازه دهید مخلوط کمی غلیظ شود. سپس گلاب و آبلیمو را به شربت اضافه کنید. شعله را خاموش کنید تا شربت خنک شود.

در این مرحله می‌توانید برای هر لیوان آب، 3 قاشق گلاب و یک قاشق غذاخوری آبلیمو به مخلوط اضافه کنید. حالا محتویات شربت آماده است. در مرحله بعدی باید خاکشیر را آماده کنید. برای این کار به مقدار لازم خاکشیر در یک کاسه آب بریزید. به مدت 10 دقیقه صبر کنید تا خاکشیر ته نشین شود. حالا می‌بیند که برگ و خاشاک بر روی آب جمع شده است. به همین روش خاکشیر را چندین بار دیگر بشویید. حالا آب رویی را خالی کنید و خاکشیر باقی مانده را درون یک لیوان بریزید. در ادامه برای تهیه نوشیدنی مورد علاقه، شربتی که از قبل تهیه شده بود را به خاکشیر اضافه کنید و هم بزنید.

درمان کبد چرب و لکه‌های پوستی

کبد چرب یکی از مشکلاتی است که این روزها افراد زیادی را درگیر خود کرده است. نوشیدنی خاکشیر و آبلیمو یک درمان طبیعی برای کبد چرب محسوب می‌شود. این نوشیدنی پرخاصیت التهاب کبد را کاهش می‌دهد. از طرفی خاصیت آنتی اکسیدانی آب لیمو برای برداشتن چربی اضافه از کبد مفید است. جوش صورت و لکه‌های پوستی نیز ناشی از مشکل در عملکرد کبد هستند. با دانستن طرز تهیه مخلوط خاکشیر و آبلیمو برای کبد چرب و مصرف منظم آن می‌توان علائم کبدی را تا حدود زیادی کنترل کرد.

بعضی از گیاهان حاوی مواد موثره بسیار مفید برای کبد هستند. گنجاندن این مواد طبیعی در رژیم غذایی تاثیر مطلوبی بر سلامتی دارد. این گیاهان می‌توانند با تاثیر خود از تجمع سموم محیطی و غذایی در کبد جلوگیری کنند. این فرایند تأثیرات چشمگیری بر سلامتی عمومی شما خواهد داشت. در ادامه به چند گیاه و ادویه برای سم‌زدایی و پاکسازی کبد اشاره می‌کنیم.

زردچوبه؛ خاصیت آنتی اکسیدانی و سم‌زدایی

زردچوبه حاوی ترکیب فعالی به نام کورکومین است. کورکومین یکی از ترکیباتی است که به‌خاطر فواید متعدد آن در داروسازی کاربرد دارد. برخی از فواید زردچوبه برای کبد به شرح زیر است:

خواص ضدالتهابی: یکی از فواید کلیدی کورومین خواص ضدالتهابی آن است. التهاب مزمن می‌تواند منجر به آسیب به بافت کبد و بروز بیماری‌های مختلف شود. کورکومین التهاب کبد را سرکوب می‌کند و خطر آسیب کبدی را کاهش می‌دهد.

آنتی اکسیدان قوی: کورکومین علاوه بر اثرات ضد التهابی، یک آنتی اکسیدان قوی نیز به شمار می‌رود. رادیکال‌های سمی محیطی و غذایی باعث آسیب به سلول‌های کبد و اختلال در عملکرد آن می‌شوند. کورکومین پتانسیل بالایی در خنثی کردن رادیکال‌های آزاد دارد.

سم‌زدایی کبد: کورکومین برای سم‌زدایی کبد بسیار مفید است. کبد سم‌زدایی مواد شیمیایی و سایر مواد مضر در بدن را بر عهده دارد. این ماده با تاثیر خود بر کبد، فرایند سم‌زدایی را به خوبی تقویت می‌کند.

به طور کلی، خواص ضد التهابی، آنتی اکسیدانی و سم‌زدایی زردچوبه آن را به یک ادویه ارزشمند برای ارتقای سلامت کبد تبدیل کرده است. افزودن زردچوبه به رژیم غذایی یا مصرف مکمل‌های کورکومین تاثیر قابل توجهی بر سلامتی دارد.

خار مریم گیاهی گلدار است که قرن‌ها به عنوان یک داروی طبیعی برای سلامت کبد استفاده می‌شود. ترکیب دارویی موجود در خار مریم، سیلیمارین نام دارد. سیلیمارین دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی قوی است. در ادامه به خواص خار مریم برای سلامت کبد اشاره می‌کنیم.

حفاظت سلولی: سیلیمارین برای محافظت از سلول‌های کبد در برابر استرس اکسیداتیو بسیار اثربخش است. با این مزیت، سیلیمارین تا حدود زیادی می‌تواند اثر مضر عوامل درونی و بیرونی را خنثی کند.

تولید سلول‌های جدید: سیلیمارین موجود در خار مریم به بازسازی کبد کمک می‌کند. این ویژگی برای افراد مبتلا به بیماری‌های کبدی مانند هپاتیت، سیروز یا بیماری کبد چرب بسیار مفید است.

خواص ضد التهابی: این خاصیت برای کاهش التهاب در کبد موثر است. التهاب مزمن یکی از ویژگی‌های مشترک بیماری‌های کبد است. با کاهش التهاب، خار مریم تاثیر چشمگیری بر درمان بیماری‌های مختلف دارد.

برخی از مطالعات نشان داده‌اند که خار مریم به کاهش آنزیم‌های کبدی در خون کمک می‌کند. افزایش آنزیم‌های کبدی در خون نشانه بروز بیماری در کبد است. به طور کلی، خار مریم یک گیاه ایمن و موثر برای سلامت کبد محسوب می‌شود.

ریشه قاصدک؛ فواید گوارشی و تولید صفرا

ریشه قاصدک در طب سنتی به دلیل مزایای پرشمار آن کاربرد وسیعی دارد. به‌ویژه تاثیر این گیاه بر سلامت کبد بسیار چشمگیر است. در ادامه برخی از فواید ریشه قاصدک برای سلامت کبد بیان شده است.

تولید صفرا: ریشه قاصدک نقش مهمی در متابولیسم مواد مغذی و تولید صفرا دارد. این فواید به هضم غذا و عملکرد بهتر کبد کمک می‌کنند.

بهبود عملکرد کبد: ریشه قاصدک حاوی چندین ترکیب فعال برای سلامت کبد است. این ترکیبات خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد التهابی بالایی دارند.

خاصیت ادرارآوری: ریشه قاصدک تولید ادرار را افزایش می‌دهد. این تاثیر می‌تواند به دفع سموم از بدن و فرآیند پاکسازی کبد کمک کند.

فواید گوارشی: ریشه قاصدک برای تجزیه و جذب بهتر چربی‌های غذایی موثر است. این ویژگی فشار کاری بر کبد را کاهش می‌دهد.برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.
منبع: سرگرمی روز

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان