آیا نوشیدن آب لیمو به کاهش وزن کمک کند؟

خط سلامت : آب لیمو به جدیدترین نوشیدنی صبحگاهی مورد علاقه مردم در اینترنت تبدیل شده است. اما آیا واقعاً به همان اندازه که برخی افراد ادعا می کنند مفید است؟

آیا نوشیدن آب لیمو به کاهش وزن کمک کند؟

آب لیمو به یک نوشیدنی محبوب تبدیل شده است و افراد مشهور و کاربران شبکه های اجتماعی ادعا می کنند می تواند باعث کاهش وزن، شفافیت پوست و موارد دیگر شود.

به گزارش خط سلامت به طور کلی، نوشیدن آب بیشتر می تواند به کاهش وزن کمک کند، اما به گفته کارشناسان، افزودن لیمو آنقدرها هم مفید نیست.

لیمو حاوی ویتامین C است و طعم سالمی را به آب اضافه می کند، بنابراین این نوشیدنی مطمئناً می تواند بخشی سالم از رژیم غذایی افراد باشد.

آب لیمو و سم‌زدایی

آب لیمو به عقیده برخی افراد به سم‌زدایی، خلاص شدن از شر آکنه و محبوب‌تر از همه مدیریت یا کاهش وزن کمک  می کند.

یک ویدیو که بیش از 14 میلیون بار مشاهده شده است، نوید می دهد در عرض یک هفته پس از نوشیدن آب لیمو، مردم شاهد "افزایش کالری سوزی، کمک بالقوه به مدیریت وزن" و همچنین بهبود تمرکز، انرژی بیشتر و تقویت سیستم ایمنی خواهند بود. .

ملیسا میتری- Melissa Mitri- متخصص تغذیه و نویسنده تغذیه ساکن کانکتیکات، در این مورد گفت: کاملاً مشخص نیست این ادعا از کجا سرچشمه گرفته است، اما نوشیدن آب لیمو یک درمان عامیانه قدیمی است که تصور می‌شود در طول زمان تکامل یافته است .

دکترمیتری توضیح داد: زمانی که یک مطالعه ژاپنی آنتی اکسیدان های موجود در لیمو را با افزایش وزن کمتر [در موش ها] مرتبط کرد، علاقه عمومی به این کار افزایش یافت. برخی بر این باورند اسید موجود در لیمو، سلول های چربی را "تجزیه" می کند. با این حال، شواهد کمی برای حمایت از این حرف وجود دارد.

تحقیقات در مورد آب لیمو و کاهش وزن 

نوشیدن آب لیمو یک راه عالی برای افزایش هیدراتاسیون به روز است و لیمو می تواند منبع خوبی از آنتی اکسیدان ها، ویتامین C و مقادیر کمی منیزیم، ریبوفلاوین، ویتامین B-6 و غیره باشد.

با این حال، کارشناسان معتقدند که این معجون به کاهش وزن همه کمک نمی کند.

سامانتا ترنر، MPH، RDN ، متخصص تغذیه و صاحب OakStone Health and Nutrition گفت : آب لیمو لزوما برای مدیریت وزن بهتر از آب معمولی نیست.

دکتر میتری افزود: هیچ تحقیقی وجود ندارد که نشان دهد آب لیمو برای کاهش وزن نسبت به آب ساده برتری دارد. نوشیدن آب بیشتر به طور کلی با افزایش سیری، کاهش وزن و متابولیسم سالم‌تر مرتبط است.

یک مطالعه نشان داد با افزایش مصرف آب، وزن بدن، توده چربی بدن و دور کمر کاهش می‌یابد. در حالی که آب لیمو به طور خاص تحقیقاتی برای حمایت از مزایای ادعایی ندارد، خود آب لیمو ممکن است مفید باشد.

مطالعه‌ای در سال ۲۰۲۱ نشان داد شرکت‌کنندگانی که ۲۵۰ میلی‌لیتر آب لیمو (حدود یک فنجان) می‌نوشیدند، پس از خوردن یک تکه نان، در مقایسه با افرادی که به همان میزان چای یا آب می‌نوشیدند، قند خون پایین‌تری داشتند.

نتایج این مطالعه همچنین نشان داد آب لیمو هم ترشحات معده و هم سرعت تخلیه را افزایش می دهد که ممکن است از کاهش وزن حمایت کند.

نوشیدن آب و کاهش وزن

تحقیقات نشان داده است نوشیدن آب بیشتر با افزایش تجزیه چربی و کاهش مصرف غذا مرتبط است.

آب لیمو، بمب ویتامین C

لیمو علاوه بر اسیدیته، حاوی ویتامین C نیز می باشد و بسته به مقداری که اضافه می کنید، می تواند فواید خاصی داشته باشد.

مصرف بیشتر ویتامین C با کاهش خطر ابتلا به سندرم متابولیک مرتبط است که به افزایش دور کمر، قند خون، فشار خون، تری گلیسیرید  و کاهش کلسترول "خوب" اشاره دارد. به گفته محققان، این نشان می دهد مکمل ویتامین C یا دریافت مقدار کافی از طریق غذا ممکن است به معکوس کردن برخی از این علائم کمک کند.

اگر علاقه مند به خوردن آب لیمو هستید، مهم است چند نکته را در نظر داشته باشید. اسیدیته بالای لیمو در صورت مصرف زیاد مینای دندان را از بین می برد.برای به حداقل رساندن این خطر، نوشیدن آب لیمو از طریق نی و سپس شستشو با آب ساده را در نظر بگیرید.

همچنین، افرادی که مبتلا به بیماری ریفلاکس معده به مری (GERD) یا شرایط مشابهی هستند متوجه می شوند که مصرف مرکبات مانند لیمو علائم آنها مانند سوزش سر دل یا درد قفسه سینه را بدتر می کند. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان