مضرات استفاده از بالش بلند + 7 عارضه جانبی که باید بدانید

خط سلامت: بالش بلند خوابیدن را برای برخی افراد راحت تر می کند، با این حال مشخص شده است استفاده مداوم از بالش های بلند با برخی عوارض جانبی همراه است.

مضرات استفاده از بالش بلند + 7 عارضه جانبی که باید بدانید

بالش بلند یا استفاده از چند بالش هنگام خواب با پیامدهای منفی برای سلامتی همراه است.

به گزارش خط سلامت در این مطلب 7 عارضه جانبی که در صورت استفاده از یک بالش بلند یا چند بالش اتفاق می افتد را معرفی می کنیم.

بالش + بلند

بالش بلند برای سلامتی مفید است یا مضر؟

بالش بلند خطر گردن درد را افزایش می دهد.

انتخاب یک بالش مناسب فقط کیفیت خواب را افزایش نمی دهد، بلکه  باعث احساس راحتی، تراز بهتر ستون فقرات و کاهش درد کمر و گردن می شود و در نهایت وضعیت کلی بدن را بهبود می بخشد. در ادامه عوارض جانبی استفاده از بالش بلند یا چند بالش را ارائه می دهیم:

عوارض استفاده از بالش بلند

دکتر مانجوشا آگاروال- Manjusha Agrawal - پزشک داخلی توضیح می‌دهد اگر از بالش بلند استفاده می‌کنید، احتمالاذ صبح ها با سفتی گردن یا سردرد از خواب بیدار می شوید. 7 عارضه ناشی از استفاده از بالش بلند عبارت است از:

وضعیت بدنی ضعیف

یکی از برجسته ترین عوارض استفاده از بالش بلند یا چند بالش، وضعیت نامناسب بالاتنه، به ویژه در اطراف گردن و ستون فقرات است. به گفته مرکز پزشکی دانشگاه روچستر، زمانی که بالش بیش از حد بالا باشد، سر و گردن را بیش از حد بالا می‌آورد و باعث ایجاد انحنای غیرطبیعی در ستون فقرات می‌شود. این ناهماهنگی به عضلات گردن و قسمت فوقانی کمر فشار وارد می کند و به مرور زمان منجر به سفتی، ناراحتی و حتی درد مزمن می شود.

کشش و سفتی عضلانی

بالش باید به نگهداری وضعیت بدن، به خصوص در اطراف گردن و ستون فقرات کمک کند. اما بالش بلند باعث سفتی و کشش گردن می شود. استفاده از بالش بلند باعث می شود عضلات گردن و شانه ها در طول شب منقبض بمانند. دکتر آگاروال می‌گوید: این تنش مداوم منجر به سفتی عضلات می شود و باعث می شود هنگام بیدار شدن از خواب احساس شادابی کم تری را تجربه کنید.

مشکلات تنفسی

خوابیدن با بالش بلند می تواند بر تنفس صحیح تأثیر بگذارد، به ویژه برای افرادی که مستعد مشکلات تنفسی مانند آسم یا آپنه خواب هستند. یافته‌های یک مطالعه منتشر شده در مجله علوم فیزیوتراپی نشان می‌دهد بالش‌های بلند انحنای ناحیه نرمال گردن رحم را بیش از حد خم می‌کنند که باعث کاهش فضای راه هوایی می‌شود که از طریق آن هوا به داخل حنجره جریان می‌یابد. این تغییر ساختاری ظرفیت باعث مشکلات تنفسی می شود. فرد ممکن است علائمی مانند خروپف، خس خس سینه یا تنگی نفس را تجربه کند.

مشکلات گوارشی

اگر فکر می کنید استفاده از بالش با ارتفاع زیاد به شما آرامش می دهد، در اشتباه هستید. در واقع بالش بلند سر و گردن شما را از تراز مناسب خارج می کند. خوابیدن با سر بالا بر روی یک بالش بلند می تواند به رفلاکس اسید یا سوزش سر دل منجر  می شود، زیرا باعث می شود اسید معده به مری برگردد. این مکانیسم منجر به ناراحتی و احساس سوزش می شود، به ویژه هنگام دراز کشیدن بعد از غذا.

گردش خون ضعیف

استفاده از بالش بلند همچنین می تواند گردش خون را به ویژه در بازوها و شانه ها به خطر بیندازد. بالش بلند با محدود کردن جریان خون در اندام‌ها، می‌تواند به مرور زمان منجر به بی‌حسی، سوزن سوزن شدن یا حتی مشکلات شدیدتر گردش خون شود. بر اساس مطالعه ای که توسط مجله علوم فیزیوتراپی منتشر شده است، زمانی که افراد از بالش هایی با ارتفاع نامناسب استفاده می کنند، گردش خون در گردن مختل می شود و در نتیجه خطر ابتلا به اختلالات عصبی مانند خونریزی مغزی افزایش می یابد.

سردرد

یکی دیگر از عوارض رایج استفاده از بالش بلند، شروع سردرد است. دکتر آگاروال توضیح می‌دهد: تراز نادرست سر هنگام خواب می‌تواند فشار بیش از حد بر عضلات گردن و عروق خونی وارد کند. این ناراحتی در برخی موارد خطر سردردهای تنشی یا حتی میگرن را افزایش می دهد. علاوه بر این، کیفیت پایین خواب نیز باعث سردرد می شود.

چین و چروک صورت و مشکلات پوستی

استفاده از یک بالش بلند به صورت فرد فشار می آورد و می تواند منجر به ایجاد خطوط و چین و چروک های عمیق تر به خصوص در اطراف چشم ها و پیشانی شود. با گذشت زمان، این چین و چروک های ناشی از خواب ممکن است دائمی شوند و به پیری زودرس بیانجامند. علاوه بر این، فشار ناشی از بالش بلند روی پوست نیز باعث تحریک و جوش‌های آکنه می شود. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان