این 5 سوپر غذا نمی گذارد پیر شوید!

خط سلامت: رژیم غذایی سالم به پیشگیری از بیماری، افزایش عملکرد شناختی و سلامت استخوان ها کمک می کند. پژوهش ها نشان داده است برخی از مواد غذایی، نقش مهمی در داشتن پیری سالم ایفا می کند.

این 5 سوپر غذا نمی گذارد پیر شوید!

رژیم غذایی سالم، احتمال داشتن پیری سالم را افزایش می دهد و از بدن در برابر بیماری‌هایی که افراد مسن را در معرض خطر قرار می دهند، مانند زوال عقل و بیماری‌های قلبی محافظت می کند.

به گزارش خط سلامت  مصرف مواد غذایی خاص، مانند انواع توت و آجیل برای پیری سالم مفید است.

رژیم غذایی و پیری سالم

 رژیم غذایی سالم به پیشگیری از بیماری های مزمن کمک می کند.

طبق گزارش وزارت بهداشت و خدمات انسانی ایالات متحده، افراد مسن بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری های مزمن، مانند بیماری قلبی، سرطان و پوکی استخوان هستند.

نکته مثبت این است که افراد در سنین پیری با خوردن غذاهای غنی از مواد مغذی و حفظ سبک زندگی فعال، برخی از این خطرات را کاهش می دهند. در اینجا پنج ماده غذایی مفید که به داشتن پیری سالم کمک می کنند را معرفی می کنیم:

توت ها و بهبود حافظه

انواع توت‌ها مانند زغال اخته، تمشک و توت‌فرنگی برای محافظت از عملکرد شناختی از جمله تقویت حافظه مفید هستند.

متخصصان می گویند: افزودن یک مشت توت به رژیم غذایی روزانه  یکی از اولین و ساده ترین تغییراتی است که به بهبود سلامت مغز کمک می کند.

یک مطالعه در سال 2023 از کالج کینگ لندن گزارش می دهد افزودن فقط یک مشت بلوبری به رژیم غذایی روزانه عملکرد مغز را بهبود می بخشد. محققان از گروهی از افراد مسن 65 تا 80 ساله خواستند تا به مدت سه ماه هر روز بلوبری مصرف کنند. در نهایت این افراد حافظه بهبود یافته و افزایش دقت در وظایف توجه را تجربه کردند.

مطالعه دیگری نشان داد زغال اخته و توت فرنگی زوال شناختی را در زنان مسن کند می کند. محققان گروهی متشکل از 16هزار زن را برای نزدیک به دو دهه از نزدیک زیر نظر گرفتند. آنها ارتباط قوی بین مصرف بیشتر توت ها و کاهش سرعت زوال شناختی پیدا کردند.

 آنتوسیانین ها (یک ترکیب شیمیایی معروف به فلاونوئید) در زغال اخته از بهبود حافظه در افراد مسن پشتیبانی می کند.

آجیل و بهبود قلب 

خوردن یک مشت آجیل در روز با زندگی طولانی مدت مرتبط است.

یک مطالعه 30 ساله که در مجله پزشکی نیوانگلند منتشر شد، نشان داد افرادی که حداقل هفت بار در هفته آجیل می‌خورند، در مقایسه با افرادی که کمتر آجیل می‌خورند، در طول مدت مطالعه، 20 درصد کمتر مرگ و میر را تجربه می‌کنند. طبق نظر متخصصان، ترکیب آجیل در رژیم غذایی به سلامت قلب کمک می کند:

بهبود سلامت عروق

کاهش خطر لخته شدن خون

کاهش خطر ابتلا به فشار خون بالا

کاهش خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی

کاهش سطح کلسترول بد

کاهش التهاب مرتبط با بیماری قلبی

ماهی چرب و سلامت مغز 

ماهی های چرب علاوه بر کاهش خطر بیماری قلبی، بهبود خواب و محافظت از پیری چشم، به سلامت مغز نیز کمک می کنند.

تحقیقات نشان می دهد ماهی های چرب مانند ماهی تن، سالمون، ساردین، سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 هستند که بدن از آنها برای ساخت سلول های عصبی و مغزی استفاده می کند.

مطالعه ای از مجله انجمن پزشکی آمریکا ارتباط قوی بین مصرف منظم ماهی (یک بار در هفته) و کاهش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را گزارش می دهد.

میوه ها و سبزیجات و سلامت استخوان 

حفظ یک رژیم غذایی غنی از انواع میوه ها و سبزیجات باعث تقویت استخوان ها می شود و از پوکی استخوان، محافظت می کند.

مطالعات نشان می دهد مصرف بیشتر سبزیجات و میوه ها سلامت استخوان ها را بهبود می بخشد. این غذاها عموماً کالری و چربی کمتری دارند و دارای فیبر و ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری هستند. آنها همچنین حاوی مواد شیمیایی گیاهی هستند که در برابر بیماری های مختلف از جمله پوکی استخوان محافظت می کنند.

تحقیقات نشان می دهد یکی از علل اصلی پوکی استخوان افزایش گردش استخوان است فرآیندی که در آن استخوان ها شکسته می شوند و استخوان جدید تشکیل می دهند. مطالعه‌ای نشان داد زنان مسن‌تری که به طور مکرر سبزیجات، میوه‌ها و گیاهان مختلف مصرف می‌کردند، دارای سطوح بالایی از آنتی‌اکسیدان‌های محافظ استخوان هستند که باعث کاهش گردش استخوان می‌شوند.

آووکادو و پوست زیبا

آووکادو منبع غنی چربی های سالم است. افزودن چربی‌های سالم به رژیم غذایی، مانند چربی‌های موجود در آووکادو، پوستی انعطاف‌پذیر، بدون چین و چروک و مرطوب را به ارمغان می آورد.

آووکادو منبعی غنی ویتامین E است که مانند یک آنتی اکسیدان در محافظت از سلول های پوست در برابر آسیب ها عمل می کند. با افزایش سن، بدن به طور طبیعی ویتامین E را از دست می دهد، بنابراین مصرف آن از طریق غذاهایی مانند آووکادو برای سلامت پوست مفید است. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان