چند راهکار منحصر به فرد برای صبح زود بیدار شدن

خط سلامت: زود بیدار شدن از خواب برای بسیاری از افراد سخت و دشوار است و معمولاً تا ساعت‌ها بعد از بیداری، احساس کسالت می کنند.

چند راهکار منحصر به فرد برای صبح زود بیدار شدن

زود بیدار شدن از خواب در دنیای امروزی تقریباً یک کار دشوار به حساب می آید اما این کار دشوار، فواید فراوانی برای انسان دارد. مثلاً افراد سحرخیز نسبت به دیگران ،شور و نشاط بیشتری دارند، فعال ترند و بازدهی بیشتری در امور مختلف دارند.

به گزارش خط سلامت سخت بیدار شدن از خواب، صرفاً به این خاطر نیست که فرد عاشق خوابیدن است یا از صبح‌ها متنفر است. سبک زندگی روزانه‌، وضعیت جسمانی، و مصرف دارو‌های مختلف می‌تواند بر این معضل تاثیر بگذارد.

اگر بنا بر دلایل مختلف نمی توانید از فواید سحرخیزی بهره مند شوید، این مطلب به شما کمک خواهد کرد.

چرا نمی‌توانم صبح زود بیدار شوم؟

دلیل سختی زود بیدار شدن، ممکن است فقط تنبلی نباشد. این موضوع می‌تواند دلایل جدی و پیچیده‌ای داشته باشد و لازم نباشد که شما خودتان و اراده‌تان را بابت آن سرزنش کنید. در این قسمت دلایل مختلف سخت بیدار شدن را می‌آوریم. دانستن دلیل، خیلی می‌تواند به شما کمک کند؛ چراکه تغییر در یک عادت، ممکن است به طور کلی مشکل شما را حل کند.

خواب بی‌کیفیت

قطعا اگر شب خواب بی‌کیفیتی داشته باشید، نمی‌توانید صبح روز بعد راحت و شاداب بیدار شوید! خروپف همسرتان یا خود شما، دمای نامطلوب اتاق، سروصدا، نور زیاد اتاق، ناراحت بودن رختخواب یا مراجعه مکرر به دستشویی می‌تواند کیفیت خواب شما را آنقدر پایین بیاورد که صبح روز بعد حین بیدار شدن احساس خستگی کنید و نتوانید راحت بلند شوید.

احساسات منفی و استرس

اضطراب، استرس، غم، ترس یا افسردگی کیفیت خواب شما را پایین می‌آورد و صبح هم هنگام بیدار شدن خواب آلود و بی‌حال خواهید بود و نمی‌توانید راحت بیدار شوید.
به این ترتیب می توانید با حوصله برنامه روز پیش رو را تنظیم کنید و بر اساس آن کار خود را انجام دهید. این برنامه ریزی باعث می شود در طول روز بازدهی بیشتری داشته باشید.
در واقع، زود بیدار شدن نه تنها ساعات بیشتری را در ابتدای صبح به شما می دهد، بلکه آرامش ناشی از آن باعث می شود بتوانید از آن ساعات بیشتر استفاده کنید. علاوه بر این، وقتی روز پیش رو به خوبی برنامه ریزی می کنید، دیگر استرس نخواهید داشت که سر کار نرسید. این کار تمرکز شما را در طول روز نیز افزایش می دهد.

داشتن زمان برای خوردن صبحانه در آرامش

یکی از عادات بد بسیاری از افراد نخوردن صبحانه است. این افراد معمولاً به دلیل نداشتن زمان کافی برای خوردن صبحانه از آن صرف نظر می کنند. اگر خوردن یک صبحانه سالم و مناسب به طور قابل توجهی بر عملکرد مغز و حافظه ما تاثیر می گذارد. همانطور که گفتیم یکی از مزایای زود بیدار شدن این است که زمان بیشتری دارید.

پس می توانید از این زمان برای تهیه و خوردن یک صبحانه مفید و سالم استفاده کنید. به این ترتیب دیگر در وسط روز احساس خستگی نخواهید کرد و آنقدر انرژی خواهید داشت که در صورت مواجه شدن با مشکل می توانید با تفکر آن را حل کنید.

ورزش کردن در اول صبح

فرقی نمی کند شما یک بازنشسته میانسال باشید یا جوانی که در حال تحصیل و کار هستید. ورزش صبحگاهی به شما کمک می کند روز خود را شاداب تر شروع کنید. خوب است بدانید که ورزش باعث افزایش آدرنالین بدن شما می شود. افزایش میزان آدرنالین نیز باعث خواب آلودگی شما می شود.

اما سوال اینجاست که آیا ورزش در شب اشکال دارد؟

ورزش در شب یا در روز هیچ اشکالی ندارد، اما مزیت ورزش صبحگاهی، مدت زمانی است که در اختیار دارید. اگر هر روز صبح زود از خواب بیدار شوید، بهانه ای برای حذف ورزش نخواهید داشت.

از طرفی اگر قصد دارید در شب یا در روز ورزش کنید، احتمال اینکه به دلایل مختلف کاری و شخصی آن را رها کنید، زیاد است. بنابراین، زود بیدار شدن نه تنها شما را به ورزش وادار می کند، بلکه فرصت انجام آن را نیز برای شما فراهم می کند.

در ترافیک نمی مانید

گیر افتادن در ترافیک صبحگاهی یکی از بدترین چیزهایی است که می تواند کل روز ما را تحت تاثیر قرار دهد. اما یکی از مزایای دیگر زود بیدار شدن این است که به شما کمک می کند زودتر از دیگران به محل کار، مدرسه یا حتی خانه بروید.این موضوع زمانی اهمیت بیشتری پیدا می کند که مثلاً قرار است در یک مصاحبه شغلی شرکت کنید. یا حتی زمانی که با یکی از دوستانتان قرار ملاقات دارید. با سحرخیز بودن می توانید در هر دوی این موقعیت ها به موقع باشید، زیرا زودتر از افراد دیگر به سمت هدف خود حرکت کرده اید.

زود بیدار شدن به شما این امکان را می دهد که زودتر از خانه خارج شوید و در ترافیک کمتری بمانید. مطالعات نشان می دهد که رفت و آمد در ساعات اوج ترافیک منجر به فشار خون بالا می شود. فشار خون بالا همچنین منجر به بیماری های قلبی می شود. وقتی کمتر در ترافیک می مانید، رنج بکشید استرس کمتری خواهید داشت و روز بهتری خواهید داشت.

موفقیت در حرفه و شغل و هموار شدن مسیر رسیدن به اهداف

افراد سحرخیز در حرفه خود موفق ترند. در هر موقعیتی که باشند، دانشجو یا کارآفرین، دکتر یا معلم… در حرفه خود بسیار موفق هستند.هستند. همه اینها به دلیل تمرکز، توجه، فداکاری و استفاده از صبح زود است.

از هدف صحبت کردیم و حیف است از نقش سحر در رسیدن به اهداف صحبت نکنیم. زود بیدار شدن، رسیدن به اهداف را برای شما آسان تر می کند. ابتدا با انجام این کار زمان بیشتری خواهید داشت، بنابراین می توانید زمان بیشتری را برای رسیدن به هدفی که در ذهن دارید صرف کنید. دوم اینکه کیفیت این زمان بسیار بیشتر از زمانی است که در طول روز دارید. چرا؟ زیرا همانطور که گفتیم، حواس پرتی اطراف شما کمتر است.

سوم، فرصتی برای برنامه ریزی است. برای اینکه از فواید زود بیدار شدن در رسیدن به اهداف خود بهره مند شوید، بهتر است هر هفته یک هدف برای خود تصور کنید. هدف شما لزوماً خیلی بزرگ و مهم نیست. به عنوان مثال، همین که بتوانید از مینیمالیسم دیجیتال برای کاهش زمان صرف شده در اینستاگرام استفاده کنید، کافی است.

سپس هر روز صبح که از خواب بیدار می شوید باید یک قدم به سمت هدف خود بردارید. به این ترتیب به مرور زمان می توانید با کمک زمان و تمرکزی که با زود بیدار شدن به دست آورده اید سریعتر به سمت اهداف خود حرکت کنید.

فرصت برای انجام کارهای شخصی

در طول روز زمان کمتری برای انجام کارهای شخصی خود داریم. از مرتب سازی فایل ها در کامپیوتر و تلفن گرفته تا مرتب کردن خانه. به همین دلیل بیشتر سعی می کنیم چنین کارهایی را به تعطیلات آخر هفته و تعطیلات بسپاریم. البته در بسیاری از مواقع در این مواقع یا در حال استراحت هستیم یا آن را به تفریح ​​اختصاص می دهیم.

پس چه زمانی بهتر از صبح زود برای انجام چنین کارهایی؟ صبح زود بیدار شدن به شما کمک می کند زمان بیشتری را به زندگی شخصی خود اختصاص دهید و زیاد درگیر زندگی روزمره خود نشوید.

وقت بیشتر برای خانواده

گذراندن وقت با خانواده مهمترین بخش زندگی هر فرد و یکی از راه های رسیدن به خوشبختی است. به اشتراک گذاشتن ایده ها با هم بودن، تفریح، روابط را قوی تر و سالم تر می کند. رسیدن به همه اینها با زود بیدار شدن بسیار آسان تر و غیر ضروری خواهد بود منتظر آخرین تعطیلات نباشید. در واقع با زود بیدار شدن می توانید هر روز مدت زمان مشخصی را با خانواده خود بگذرانید و زندگی بهتر و شادتری را تجربه کنید.

REM Sleep  یا خواب رِم چیست ؟

خواب REM یا Rapid Eye Movement Sleep یکی از مراحل خواب است که در آن چشم ها بسته می شوند و به سرعت در جهات مختلف حرکت می کنند. البته در این مرحله از خواب تنها چشمان ما حرکت نمی کنند، بلکه تغییرات دیگری نیز در بدن ما رخ می دهد مانند:

افزایش ضربان تنفس و ضربان قلب

افزایش فشار خون

تغییر دمای بدن

فعالیت بیشتر مغز (مشابه زمان بیداری)

افزایش جذب اکسیژن توسط مغز

اما چرا در این مقاله درباره این مرحله از خواب صحبت کردیم؟ همانطور که گفتیم بهبود کیفیت خواب یکی از فواید زود بیدار شدن است. خواب مناسب شانس ما را برای تجربه خواب REM افزایش می دهد. به این ترتیب افراد می توانند از مزایای این مرحله از خواب بهره مند شوند که در ادامه به آن اشاره می کنیم.

فواید خواب REM یکی از مهمترین فواید سحرخیزی

اما همانطور که گفتیم رسیدن به این مرحله از چرخه خواب می تواند فواید زیادی برای ما داشته باشد. این موضوع از دو جهت برای ما بسیار مهم است:

بهبود عملکرد حافظه و قدرت یادگیری: تحقیقات نشان داده است افرادی که به این مرحله از خواب نمی رسند در به خاطر سپردن مطالبی که قبل از خواب خوانده اند دچار مشکل می شوند. با توجه به نتایج، تجربه تنها 4 روز خواب REM باعث افزایش تقسیم سلولی در ناحیه مربوط به حافظه بلند مدت می شود. به همین دلیل، افرادی که این نوع خواب را تجربه می کنند، حافظه بسیار قوی تری نسبت به دیگران دارند.

شکل گیری صحیح سیستم عصبی مرکزی: به گفته محققان، تجربه خواب REM به ویژه در کودکان و نوزادان می تواند باعث شکل گیری بهتر سیستم عصبی مرکزی در آنها شود. به این ترتیب پیام های عصبی بهتر به سراسر بدن ما منتقل می شود.

از سوی دیگر، کمبود خواب REM باعث ضعف و از دست دادن توانایی رویارویی با چالش های زندگی می شود. علاوه بر آن، میگرن و اضافه وزن نیز نتیجه تجربه نکردن این مرحله از خواب است.

چگونه خواب REM را تجربه کنیم؟

اما در مورد فواید زود بیدار شدن و نحوه شکل گیری این عادت صحبت کردیم. حال سوالی که مطرح می شود این است که چگونه می توان شرایطی را برای تجربه خواب REM فراهم کرد؟

برای خواب برنامه ریزی کنید: بهتر است همانطور که در قسمت فواید زود بیدار شدن گفتیم سعی کنید برای خواب خود برنامه داشته باشید. این به این معنی است که یک روال برای خواب خود داشته باشید و طبق آن شب بخوابید.

از بیدار ماندن در شب پرهیز کنید: هر چه بیشتر بیدار بمانید، احتمال تجربه خواب REM کمتر می شود.

به اندازه کافی بخوابید: همانطور که در جدول ابتدای مقاله مشخص کردیم، بهتر است در بزرگسالی بین ۷ تا ۹ ساعت در شب بخوابید.

داروها ممکن است باعث بی خوابی شوند: اگر دارو مصرف می کنید، بهتر است زمان را طوری تنظیم کنید که در زمان خواب شما اختلال ایجاد نکند.

اجتناب از الکل: نوشیدن الکل، به ویژه قبل از خواب، تقریباً هیچ شانسی برای تجربه خواب REM باقی نمی گذارد. بهتر است قبل از خواب الکل مصرف نکنید.

در این مقاله سعی کردیم شما را با برخی از مهم ترین فواید زود بیدار شدن آشنا کنیم. سپس به سراغ تکنیک هایی رفتیم که به مرور زمان می تواند این عادت را در زندگی ما شکل دهد. در پایان به سراغ خواب REM رفتیم که یکی از مهم ترین مراحل خواب است. فراموش نکنید که دستیابی به هر یک از موارد ذکر شده در این مقاله نیازمند تمرین، برنامه ریزی و از همه مهم‌تر پشتکار است. پس برای غلبه بر خواب آلودگی خود از همین امروز شروع کنید.  برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

منبع: فیتامین

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان