زینک می تواند طول دوره سرماخوردگی را کوتاهتر کند!

خط سلامت: در سالهای اخیر، توجه زیادی به این مسأله شده است که کمبود روی (زینک) تحت بالینی ممکن است میزان بروز و مرگ و میر ناشی از اسهال و عفونتهای دستگاه تنفسی فوقانی را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. در کنار آهن، ید و ویتامینA ، کمبود روی یکی از مهمترین کمبودهای ریز مغذی در سطح جهان است. چندین مطالعه در حال حاضر نشان داده است که استفاده از مکمل زینک (روی) در جمعیت‌های پرخطر می‌تواند مزایای قابل توجهی برای سلامتی داشته باشد.

زینک می تواند طول دوره سرماخوردگی را کوتاهتر کند!

 برخی از مطالعات نشان می‌دهند که قرص مکیدنی یا شربت روی به تسریع بهبودی از سرماخوردگی کمک کرده و علائم آن را در صورت مصرف در 24 ساعت پس از سرماخوردگی کاهش می‌دهد.

به گزارش خط سلامت به گفته محققان، با این حال، شواهد قطعی نیستند و مصرف زینک می‌تواند عوارض جانبی ناخوشایندی داشته باشد.

بررسی شواهد جدید نشان می‌دهد که روی (زینک) در واقع ممکن است طول مدت علائم سرماخوردگی را حدود دو روز کاهش دهد.

«سوزان ویلند»، محقق ارشد و استادیار دانشگاه مریلند، در یک بیانیه خبری گفت: «شواهد موجود در مورد زینک هنوز ثابت نشده است. قبل از اینکه بتوانیم از تأثیرات آن مطمئن شویم، به تحقیقات بیشتری نیاز است.»

به گفته محققان، فرضیه در مورد زینک این است که این ماده معدنی ضروری که در بسیاری از غذاها یافت می‌شود، ممکن است در توانایی ویروس سرماخوردگی برای تکثیر در بینی، دهان و گلو اختلال ایجاد کند.

مطالعات آزمایشگاهی نشان داده‌اند که زینک می‌تواند این کار را در ظروف آزمایشگاهی و موش انجام دهد، اما مطالعات انسانی برای نشان دادن اینکه آیا روی انسان هم عمل می‌کند یا خیر، مورد نیاز است.

برای این بررسی، محققان ۱۹ آزمایش انسانی را ارزیابی کردند که زینک را به عنوان یک درمان سرماخوردگی و ۱۵ کارآزمایی را به عنوان ابزاری برای پیشگیری از سرماخوردگی بررسی کردند.

به طور خاص، هشت مطالعه با نزدیک به ۱۰۰۰ شرکت کننده، زینک را به عنوان درمانی برای کاهش مدت سرماخوردگی مورد بررسی قرار دادند.

نتایج تلفیقی از آن مطالعات نشان داد که زینک ممکن است به کاهش طول مدت سرماخوردگی تا حدود دو روز کمک کند که از میانگین مدت یک هفته‌ای در افرادی که دارونما دریافت کرده بودند، کمتر است.

تیم تحقیقاتی همچنین خاطرنشان کرد که مصرف زینک با عوارض جانبی مانند مشکلات روده، حالت تهوع و طعم ناخوشایند همراه است.

ویلند افزود: «در حالی که کارآزمایی‌های زیادی برای بررسی زینک وجود داشته است، رویکردها متفاوت است، بنابراین نتیجه‌گیری با قطعیت دشوار است».  برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

منبع: مهر

ارسال نظر

آخرین اخبار
خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان