چرا مردان بیشتر از زنان خیانت می کنند؟ / استاد دانشگاه ویرجینیا پاسخ داد

خط سلامت: خیانت ذهن هر فردی را به شدت دچار مخاطره می کند. درد خیانت را روانشناسان در بالاترین بخش قرار داده اند و آن را به عنوان یکی از تروماهای بزرگ دسته بندی کرده اند.

چرا مردان بیشتر از زنان خیانت می کنند؟ / استاد دانشگاه ویرجینیا پاسخ داد

خیانت در زنان بیشتر دیده می شود یا مردان؟ بررسی روانشناسی نشانگر این واقعیت است که مردان بیشتر از زنان خیانت می‌کنند.

به گزارش خط سلامت، دکتر استیون ناک- Steven Nock - از دانشگاه ویرجینیا به تحقیق روی ازدواج بیش از ۶ هزار مرد از سال ۱۹۷۹پرداخته است و می‌گوید: وقتی پای خیانت در میان باشد، معمولا گناه مردها بیشتر است زیرا جامعه از گذشته دور در برابر رفتارهای نادرست مردان بیشتر چشم پوشی کرده است.

خیانت مردان و ریشه های زیستی

زنان اغلب پس از افشای خیانت به‌دنبال دلیل خیانت شوهرشان هستند. در انسان، میلی طبیعی برای زاد و ولد به هر طریقی وجود دارد. همان چیزی که مایهٔ بقا است. این نیاز در برخی از مردان هنوز وجود دارد.

مردان زندگی و رابطهٔ وفادارانه دارند؛ شاید برای مشکلی که بخشی از آن ریشه زیستی دارد، درمان رفتار شناختی موثر است به‌ کمک روانشناس، مردان می توانند خیانت‌ را ترک کنند.

چرا مردها خیانت می‌کنند؟ در حقیقت، عوامل گوناگونی در خیانت‌کردن مردان نقش دارند. به‌طورکلی، تصمیم مردان به خیانت ریشه در یک یا چندی از عوامل زیر دارد.

نداشتن بلوغ روانی

وقتی مردی نمی‌تواند رابطه‌ متعهدانه ای داشته باشد و نمی‌داند اعمالش با پیامدهایی جدی همراه می شود، فکر می‌کند ماجراجویی‌های جنسی اشکالی ندارد. 

 اعتیاد به الکل یا مواد تصمیم‌های مردان را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. شاید هم مشکل اعتیاد به رابطهٔ جنسی است و بی‌اختیار درگیر رفتارها و افکار جنسی متعدد می‌شود. 

گاهی مردان با فکر اینکه به‌اندازه کافی جوان (یا پخته)، خوش‌تیپ، ثروتمند باهوش و مانند آن نیستند، احساس ناامنی می کنند.  میزان قابل‌توجهی از خیانت‌های مردان ریشه در بحران میانسالی دارد برای تقویت غرور، به‌دنبال جلب تأیید زنان دیگر می روند. او می‌خواهد ببیند زنان دیگر او را می‌خواهند و ارزشمند می‌دانند.

پایان‌دادن به زندگی و رابطه

تمایلی به ادامه زندگی مشترک و رابطه ندارد اما به‌جای صحبت با شریک خود، به او خیانت می‌کند و زن را وادار می کند که واکنش شدیدی نشان دهد. یا مرد تمایلی به ادامه رابطه ندارد اما نمی‌خواهد پیش از پیداکردن جایگزین به رابطه پایان دهد.

ابهام در تعهد

گاهی مردی که خیانت کرده تفاوت کشش احساسی و عشق درازمدت را درک نمی کند. او ترشحات شیمیایی‌ـ‌عصبی آغاز رابطه عاطفی - لیمرنس- را با عشق اشتباه می‌گیرد. او درک نمی‌کند در رابطه‌ای‌ درازمدت و سالم، در گذر زمان، لیمرنس با رابطه‌ای کمتر آتشین اما معنادارتر جایگزین می‌شود.

مشکلات کودکی

واکنش به مسائل و مشکلات حل‌نشده دوران کودکی مانند بی‌توجهی، سوءاستفاده احساسی، فیزیکی، جنسی و ... موجب خیانت می شود. در چنین وضعیتی، زخم‌های درمان‌نشده دوران کودکی به بروز مشکل در دلبستگی و صمیمیت، و ناتوانی یا بی‌میلی مرد در تعهد به یک فرد خاص منجر می‌شود؛ شاید هم هیجان خیانت جنسی تسکینی برای زخم‌های کهنه او باشد.

کنترل نداشتن در برابر محرک ناگهانی

برخی مردها هیچ‌وقت به خیانت فکر نکرده‌اند؛ اما همین‌که فرصتی ناگهانی دست می‌دهد، بدون اینکه به پیامدهای آن فکر کنند، خیانت می‌کنند.

انتظارات غیرواقعی

برخی مردها توقع دارند همسرشان همیشه در خدمت تأمین نیازهای جنسی و غیرجنسی آنها باشد، بدون اینکه به احساس همسرشان اهمیت دهند. چنین مردی فراموش می‌کند همسرش هم زندگی خودش، افکار و احساساتی دارد که همیشه گرد او نمی‌چرخند. وقتی نیازهای این مرد برآورده نمی‌شود، در جایی دیگر به‌دنبال تأمین آنها می‌رود.

خشم و انتقام

مردان گاهی از شریک زندگی‌ خشمگین اند و می‌خواهند به او ضربه بزنند. در چنین موقعیت‌هایی خیانت رخ می‌دهد. 

زندگی مشترک پس از خیانت

دریافت مشاوره و میزان صداقت مرد درباره رفتار آینده‌اش هم مهم‌اند. زندگی‌های بسیاری پس از آشکارشدن خیانت، مسیر موفقیت را طی می‌کنند؛ زیرا حقایق بسیاری نمایان می‌شود و حرف‌هایی که پیش‌تر باید به زبان می‌آمد، سرانجام بیان می‌شوند.

زن و شوهرها اغلب فراموش می‌کنند روراست بودن در زندگی مشترک چه اهمیتی دارد. آنها چیزهای مختلفی را از یکدیگر پنهان می‌کنند و به جایی می‌رسند که رابطه‌ای که پایه‌اش روراستی است تباه می‌شود. وقتی مرد رابطه‌اش را تباه‌شده یا پرمشکل می‌بیند ـ حتی اگر خودش دلیل مشکلات و تباهی باشد ـ متوجه ارزش رابطه نمی‌شود. شاید هم از رابطه و ازدواج اش خسته شود.

انسان ها مزیت‌های ازدواج و سرمایه ای را که در آن دارند فراموش می‌کنند. اگر از مردی که از رابطه‌اش خشنود نیست بپرسید پس از طلاق چه وضعیتی را خواهد داشت، پاسخی ندارد. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان