بابونه برای همه انواع پوست مفید است

خط سلامت: بابونه یکی از گیاهان پرکاربرد است که خواص بی شماری دارد.

بابونه برای همه انواع پوست مفید است

بابونه گیاهی است که در طب سنتی، زیاد استفاده می شود. بابونه خواص زیادی دارد و با داشتن خاصیت ضد التهابی برای پوست و کارکرد های بدن بسیار مفید است.

مهم ترین خواص بابونه برای پوست

ضدالتهاب

درمان آفتاب سوختگی

 مبارزه با آکنه

کاهش هایپرپیگمانتاسیون

تسکین‌دهنده پوست حساس

ضد رادیکال‌های آزاد

مبارزه با علائم پیری

محافظت از پوست

روشن کننده پوست

بهبود خطوط ریز پوست صورت

فواید بابونه برای التهاب پوست

بابونه اغلب برای کمک به درمان التهاب پوست، به ویژه در اثر آفتاب سوختگی و بثورات پوستی استفاده می‌شود. این گیاه دارای تاییدیه‌ی کمیسیون E آلمان است که استفاده از آن را برای درمان التهاب پوست تایید کرده است. بابونه، با داشتن آنتی‌اکسیدان آپیژنین، در مهار انتشار مواد شیمیایی التهاب‌زا نقش دارد و به کاهش التهاب پوست کمک می‌کند.

خاصیت بابونه برای پوست‌های حساس

ترکیبات بابونه مانند بیسوپرولول، کامازولن و آپیژنین، به آن خواص تسکین‌دهنده و شفابخشی می‌بخشند که برای پوست‌های حساس بسیار مناسب است. تحقیقات انجام شده روی حیوانات نشان می‌دهد که کرم‌های پوستی حاوی بابونه می‌توانند حتی برای افرادی که دارای بیماری‌های پوستی مانند اگزما هستند، مفید باشند. یک مطالعه در سال ۲۰۱۰ نشان داده است که استفاده از روغن بابونه روی پوست موش‌ها به طور موثری علائم آلرژی را کاهش می‌دهد.

فواید بابونه در درمان هایپرپیگمانتاسیون

هایپرپیگمانتاسیون زمانی رخ می‌دهد که به دلیل تولید بیش از حد هورمون ملانین، برخی نواحی پوست تیره‌تر از دیگر قسمت‌های پوست می‌شوند. این فرآیند معمولاً در اثر آسیب یا التهاب پوست ایجاد می‌شود و با آسیب آفتاب، آکنه یا تغییرات هورمونی در دوران بارداری مرتبط است. بابونه با خواص قابض و روشن‌کننده‌ای که دارد، علاوه بر سفت کردن منافذ و نرم کردن پوست، در صورت استفاده منظم، می‌تواند جای زخم‌های آکنه و هایپرپیگمانتاسیون را محو کند.

خواص بابونه برای جوان‌سازی پوست

در نتیجه فرآیندهای متابولیک روزمره و التهاب، رادیکال‌های آزاد پدید می‌آیند که این رادیکال‌ها باعث ایجاد استرس اکسیداتیو در بدن و در نتیجه ایجاد چین و چروک، خطوط ریز، هایپرپیگمانتاسیون و سایر علائم پیری می‌شوند. بابونه با داشتن آنتی‌اکسیدان‌های قوی مانند پلی‌فنول‌ها و فیتوکمیکال‌ها، در مقابله با این استرس اکسیداتیو نقش دارد و در نتیجه روند پیری پوست را کند‌تر می‌کند.

استفاده از بابونه به روی پوست این آنتی‌اکسیدان‌ها از پوست در برابر آسیب رادیکال‌های آزاد محافظت کرده و در نتیجه علائم پیری را کاهش می‌دهند. طبق بررسی سایت چی شی، بابونه همچنین می‌تواند با تسریع نوسازی سلول‌ها و بافت‌ها، ظاهر خطوط ریز را بهبود داده و پوست را درخشنده‌تر و جوان‌تر کند.

فواید بابونه برای درمان آکنه

خواص ضدالتهابی، ضدباکتریایی و آنتی‌اکسیدانی که بابونه را به درمانی موثر برای قرمزی و التهاب تبدیل می‌کند، در درمان آکنه نیز موثر است. بابونه به آرامی باکتری‌ها را از بین می‌برد، به محو شدن هایپرپیگمانتاسیون یا لکه‌های قرمز کمک می‌کند و با تسریع بازسازی سلولی به پاکسازی پوست کمک می‌کند.

نتیجه‌گیری: تاثیرات شگفت‌انگیز بابونه بر پوست

با بررسی دقیق خواص بابونه، مشخص است که این گیاه دارویی نه تنها برای سلامت عمومی بدن مفید است بلکه تاثیرات شگفت‌انگیزی نیز بر پوست دارد. استفاده از بابونه به عنوان ماده‌ای طبیعی و در دسترس، می‌تواند در درمان مشکلات پوستی مانند التهاب، آکنه، هایپرپیگمانتاسیون و پیری پوست به طور موثری کمک کند.

آنتی‌اکسیدان‌های موجود در بابونه، به کاهش رادیکال‌های آزاد و در نتیجه کند شدن روند پیری کمک می‌کنند. بنابراین، بابونه نه تنها به عنوان یک درمان طبیعی برای مشکلات پوستی شناخته می‌شود، بلکه به عنوان یک عنصر مهم در حفظ زیبایی و جوانی پوست نیز مطرح است. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

منبع: چی‌شی

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان