معجزه زنجبیل در کنترل بیماری های خودایمنی مزمن

خط سلامت: خوردن زنجبیل سبب تعدیل نوتروفیل ها (نوعی گلبول سفید در خون) و تشکیل تله خارج سلولی نوتروفیل(NET) می شود. این تاثیر انسان ها را از ابتلا به عوامل بیماری های خود ایمنی دور می کند.

معجزه زنجبیل در کنترل بیماری های خودایمنی مزمن

دانشمندان در پژوهش بالینی دانشگاه میشیگان، آن آربر و دانشکده پزشکی کلرادو دریافته اند این تاثیر زنجبیل مهم از آن جهت دارای اهمیت است که NET ها یا NETosis ها، ساختارهای میکروسکوپی شبیه تار عنکبوت هستند که التهاب و لخته شدن را تحریک کرده و در بروز بیماری های خودایمنی مانند لوپوس، سندرم آنتی فسفولیپید و آرتریت روماتوئید نقش دارند.

به گزارش خط سلامت بسیاری از این بیماری های مزمن و غیرقابل درمان خود ایمنی مانند سندرم آنتی فسفولیپید و لوپوس عواقبی مانند مرگ و میر و هزینه های مراقبتی بهداشتی بالا را در پی دارند.

لوپوس، بیماری خودایمنی سیستمیک نمونه اولیه است که با ایجاد آنتی بادی در برابر ترکیبات هسته ای بدن، مجموعه های  ایمنی را به گردش درآورده و به اندام ها آسیب می رساند.

 سندرم آنتی فسفولیپید نیز که گاهی به همراه لوپوس در افراد ظاهر می شود و برخی مواقع نیز یک بیماری خودایمنی مجزا است، با ایجاد اختلال ایمنی نابجا و فعال سازی سلول های عروقی، خطر لخته شدن خون در رگ ها با هر قطری را افزایش می دهد.

 اگرچه این توضیح ها نشان می دهد این دو بیماری هر یک از الگوی بالینی خاصی تبعیت می کنند اما شواهد قابل استنادی وجود دارد که ثابت می کند هر دو بیماری با یک مکانیسم مشترک شکل می گیرند؛ اختلال و افراط تشکیل NETها در خون.

نوتروفیل، کروماتین هسته ای خود را در ساختار شبه شبکه ای پیش التهابی با پروتیین مشتق شده از دانه های سمی بالقوه، دفع می کند. ازدیاد NETosis سبب گسترش التهاب و لخته ها در بدن می شود که به مرور زمان به تخریب اندام ها و درنهایت از بعد پاتوفیزیولوژی به بیماری های خودایمنی مانند لوپوس و سندرم آنتی فسفولیپید منتج می شود.

دکتر کریستین دموروئل، پژوهشگر ارشد این پروژه معتقد است: «بیش فعالی نوتروفیل ها سبب بروز بیماری های زیادی می شود. اما تحقیقات ما نشان داده است زنجبیل می تواند در کنترل NETosis ها کارآیی داشته باشد. اهمیت این موضوع از آن جهت است که این ماده غذایی یک مکمل طبیعی به شمار می رود و اثربخشی خوبی در درمان التهابات و علایم بسیاری از بیماری های خودایمنی دارد.»

 در این تحقیقات بالینی، محققان دریافتند مصرف روزانه مکمل های زنجبیل برای 7 روز(20 میلی گرم زنجبیل در روز)، در افراد سالم سبب ارتقای میزان ماده شیمیایی درون نوتروفیل به نام cMAPمی شود که افزایش این ماده در تحقیقات بالینی، فعالیت NETosis در موقعیت شبیه سازی شده بیماری را مختل کرد.

دکتر جیسون نایت، از محققان ارشد این پروژه نیز خاطرنشان کرد: «این تحقیقات برای نخستین بار شواهدی را درباره مکانیسم بیولوژیکی خواص ضدالتهابی زنجبیل بر افراد ارائه کرده است. واقعیت آن است که برای کنترل بیش فعالی نوتروفیل ها، مکمل های طبیعی یا داروهای زیادی تجویز نشده است. بنابراین در این شرایط ما فکر می کنیم زنجبیل می تواند این قابلیت واقعی را برای اجرای برنامه های درمانی داشته باشد. هدف از این پژوهش آن است تا با روشی استراتژیک و خاص بتوانیم به بهبود علایم بیماری زا در افراد کمک کنیم.» برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان