طرز تهیه قوی ترین نان خانگی

خط سلامت: طرز تهیه نان با آرد کامل، بسیار مفید و پرطرفدار است. برای آشنایی با مواد اولیه و مراحل پخت این نان خوشمزه با ما همراه باشید.

طرز تهیه قوی ترین نان خانگی

طرز تهیه نان با آرد کامل در این مطلب آموزش داده می شود.

به گزارش خط سلامت این نان خوشمزه بافتی سبک دارد و طرز تهیه آن ساده است .همچنین خوردن این نان به تامین مواد مغذی مورد نیاز بدن کمک می کند.

طرز تهیه نان با آرد کامل 

 طرز تهیه نان با آرد کامل را در این مطلب معرفی می کنیم.

مواد لازم           مقدار مواد

ارد نول قوی         ۲۰۰ گرم

آرد کامل گندم      ۲۰۰ گرم

خمیر ترش فعال    ۱۰۰ گرم

مخمر فوری            ۵ گرم

آب                        ۲۷۰ تا ۲۷۷ گرم

نمک                        ۸ گرم

شکر                       ۶ گرم

روغن                    ۲۰ گرم

طرز تهیه نان با آرد کامل

مرحله ۱: مخلوط کردن آرد نول و آرد گندم و اضافه کردن آب به آن‌ها

ابتدا آرد نول قوی و آرد کامل گندم را داخل یک ظرف بریزید و با هم ترکیب کنید تا بافت یکدستی تشکیل شود، بعد آب تقریبا خنک را به آردها اضافه کنید، ترکیب کنید، بعد ظرف را کنار بگذارید تا به مدت ۱ ساعت استراحت کنند، خمیر تشکیل شده را ورز ندهید.

مرحله ۲: مخلوط کردن مخمر با آب و اضافه کردن به خمیر اصلی

بعد از این زمان مقداری مخمر را داخل یک ظرف کوچک بریزید، کمی آب به آن اضافه کنید، هم بزنید تا خوب با هم مخلوط شوند و خمیری شکل شود سپس مخلوط مخمر را به خمیر اصلی تشکیل شده اضافه کنید خمیر را ورز دهید تا کاملا با هم مخلوط شوند.

مرحله ۳: اضافه کردن خمیر ترش فعال، نمک و شکر به خمیر اصلی

سپس خمیر ترش فعال را مخلوط خمیر اضافه کنید، خمیر را ورز دهید تا خوب با هم مخلوط شوند، بعد کمی نمک و شکر را هم به خمیر اضافه کنید و ورز دهید تا با هم ترکیب شود، در این مرحله خمیر را حسابی ورز دهید تا بافت آن کاملا صاف و یک دست شود.

مرحله ۴: ورز دادن خمیر و اضافه کردن روغن مایع به خمیر

برای ورز دادن خمیر می‌توانید از دستگاه خمیرزن استفاده کنید ولی در صورتی که این دستگاه در دسترس نبود، خمیر را با دست حسابی ورز دهید تا به بافت مناسب برسید، بعد روغن مایع را به خمیر اضافه کنید، دوباره ورز دهید تا بافت خمیرنرم و لطیف شود.

مرحله ۵: ورز دادن خمیر و تست کشش روی آن

سپس تست کشش را روی خمیر انجام دهید، یعنی مقداری از خمیر را با دو دست باز کنید خمیر باید کاملاً نازک شود اما پاره نشود، در این صورت بافت خمیر به کیفیت مناسب رسیده است، خمیر را باید با دست تقریباً به مدت ۱۰ دقیقه ورز دهید تا بافت آن مناسب شود.

مرحله ۶: قرار دادن خمیر در طرف چرب شده و استراحت کردن آن

بعد از آن داخل یک ظرف را با روغن مایع کاملا چرب کنید، سپس خمیر را داخل ظرف قرار دهید سطح خمیر را هم کمی با روغن چرب کنید، بعد با نایلون ظرف را بپوشانید و اجازه دهید تا خمیر در دمای محیط به مدت یک ساعت تا یک ساعت و نیم استراحت کند.

مرحله ۷: گرفتن پف خمیر و تقسیم کردن آن به دو قسمت مساوی

بعد از این زمان نایلون را از روی خمیر بردارید مقداری آرد روی خمیر بریزید و پخش کنید، با فشار انگشت روی خمیر پف آن را بگیرید، سپس خمیر را روی یک سطح صاف و آرد پاشی شده قرار دهید، با یک کاردک آن را به دو قسمت مساوی تقسیم کنید.

مرحله ۸: چانه کردن خمیرها و قرار دادن آن‌ها روی سبوس فراوری شده

سپس هر قسمت خمیر را کمی ورز دهید، به شکل چانه درآورید و کاملاً گرد کنید، بعد مقداری سبوس فرآوری شده روی سطح صاف بریزید و پخش کنید وقتی که چانه خمیر آماده شد آن را روی سبوس‌ها قرار دهید، قسمت دیگر خمیر را هم به همین شکل آماده کنید.

مرحله ۹: استراحت کردن چانه‌های خمیرها در دمای محیط

بعد از آن روی خمیرها را با نایلون بپوشانید و اجازه دهید تا خمیرها در دمای محیط به مدت ۲۰ دقیقه استراحت کنند، بعد از این زمان نایلون را از روی یکی از خمیرها بردارید، داخل سینی فر کاغذ روغنی قرار دهید یا یک ورق نسوز را روی سطح صاف بگذارید.

مرحله ۱۰: فرم دادن به خمیر و اسپری کردن آب روی آن

سپس خمیر را روی ورق نسوز یا کاغذ روغنی قرار دهید، دست‌هایتان را با آب نم‌دار کنید، خمیر را با دست پهن کنید، سپس آب را روی خمیر اسپری کنید تا در هنگام فرم دادن به آن خمیر به دست نچسبد، با فشار انگشتان روی خمیر روی سطح خمیر را طرح بیندازید.

مرحله ۱۱: تنظیم دمای فر و قرار دادن خمیر نان در فر

بعد از آن ورق نسوز یا سینی فر را در فر که از ۱۵ دقیقه قبل کاملاً گرم شده است، قرار دهید مقداری آب را در فضای داخلی اسپری کنید تا در هنگام پختن نان بخار کند و بافت نان نرم و لطیف شود بعد دمای فر را روی ۲۵۰ درجه سانتیگراد تنظیم کنید.

مرحله ۱۲: پختن خمیر و بیرون آوردن آن از فر

سپس اجازه دهید تا خمیر به مدت ۱۳ تا ۱۵ دقیقه در فر بپزد، کاملا مغز پخت و سطح آن طلایی رنگ شود، بعد از این که نان اول پخت و آماده شد، سینی فر یا ورق نسوز را از فر بیرون بیاورید و بعد از آن خمیر دوم به شکل قبل را در فر بگذارید تا بپزد و آماده شود.

مرحله ۱۳: برش زدن نان با آرد کامل، چیدن در ظرف مناسب و سرو آن

بعد از این که نان با آرد کامل را از داخل فر بیرون آوردید، آن را در دمای محیط قرار دهید تا کمی از حرارت اولیه آن کم شود، سپس به دلخواه و با سلیقه خودتان نان را برش بزنید، در ظرف مناسب بچینید بعد این نان خوش طعم را در وعده صبحانه همراه با کره، مربا و چای داغ سرو کنید. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

منبع: در نهایت

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان