16 بیماری چشم به همراه علائم و درمان

خط سلامت: چشم ها جز حساس ترین نقاط بدن هستند. چشم ها دچار انواع بیماری ها می شوند و به همین علت مراقبت از آنها حائز اهمیت است.

16 بیماری چشم به همراه علائم و درمان

بیماری های چشم متفاوت و اغلب درمان قطعی ندارد. بیشتر بیماری های چشم خود به خود بهبود می یابد اما در صورت شدید و ادامه دار بودن آنها باید به چشم پزشک مراجعه شود. 

سوزش چشم

به گزارش خط سلامت سوزش چشم نشانه ای از چشم های خسته یا تحریک شده، اغلب از تب یونجه، گرد و غبار یا دود و بلفاریت است، تجمع باکتری که باعث ایجاد پوسته های شوره مانند روی پلک ها می شود، یا خشکی چشم، زمانی است که چشم ها اشک های با کیفیت یا به اندازه کافی تولید نمی کنند. مشکل جدی تر قرنیه ملتهب است که به عنوان کراتیت شناخته می شود.

پوسته چشم

وقتی اشک ها خشک می شوند، پوسته چسبناکی روی پلک ها یا مژه ها ایجاد می کنند. مقدار کمی در هنگام بیدار شدن از خواب طبیعی است، اما اگر افراد بیش از حد معمول، پوسته زرد یا سبز یا علائم دیگر دارند، باید به چشم پزشک مراجعه کنند. چشم صورتی مسری است. مسدود شدن مجاری اشک منجر به تجمع اشک و مایعات روی چشم می شود. بلفاریت مشکلاتی در غدد چربی ایجاد می کند.

چشم خشک یا خارش دار

چشم های تحریک شده اغلب به دلیل آلرژی، داروها، استفاده از لنزهای تماسی، افزایش سن، بیماری هایی مانند آرتریت و خستگی چشم ناشی از استفاده از رایانه ایجاد می شود. قطره چشم کمک کننده است. از قطره برای قرمزی استفاده نشود. راه دیگر برای تسکین، گذاشتن کمپرس سرد بر روی چشم است. هرگز نباید خارش چشم را مالش داد. 

چشم باد کرده

تشخیص علت این امر اغلب آسان است، آلرژی، چشم صورتی، یا عفونت یا التهاب دیگر گرفته تا برجستگی روی پلک، زخم قرنیه یا سیاهی چشم. در موارد نادر، مشکلات تیروئید دخیل است. اغلب تورم خود به خود از بین می رود. اگر بیش از 24 ساعت طول کشید یا اگر در بینایی مشکل دارند، فوراً با پزشک تماس بگیرند.

چشم آبکی

اشک چیز خوبی است. آنها چشم را مرطوب نگه می دارند و به شستن آلودگی ها کمک می کنند. وقتی چشم آبریزش دارد، به این معنی است که یا اشک‌ ها اضافه کار می‌کنند یا نمی‌توانند به طور معمول تخلیه شوند. 

تکان دادن چشم

پلک زدن نحوه پخش اشک روی چشم است. حرکات کوچک و ناخواسته پلک رایج است و با استراحت بیشتر یا کاهش مصرف کافئین متوقف می شود. هنگامی که پلک ها بدون دلیل بسته می شوند (بلفارواسپاسم) که ساعت ها طول می کشد یا یک طرف صورت سفت می شود (اسپاسم همی صورت) که اغلب از نزدیک چشم شروع می شود، باید با چشم پزشک تماس گرفته شود.

توده چشم

 گل مژه ها، توده های قرمز و دردناک روی مژه ها یا زیر پلک هستند. آنها توسط باکتری ایجاد می شوند. شالازیون یک برجستگی متورم بدون درد روی پلک است که ناشی از گرفتگی غده چربی است.

یک دستمال تمیز را در آب گرم خیس کرده، سپس آن را حدود 10 تا 15 دقیقه روی چشم نگه دارند و به آرامی چشم را ماساژ دهند. این کار را سه تا پنج بار در روز انجام دهند. اگر کمکی نکرد، به پزشک مراجعه کنند.

گرد و غبار در چشم

 پلک زدن بیشتر یا استفاده از اشک مصنوعی به پاک کردن مژه یا لکه‌ای از گرد و غبار کمک می کند. اشک لغزش پلک روی چشم را در صورت ملتهب شدن چیزی کاهش می دهد. یک پارچه شستشوی گرم روی چشم کمک کننده است. 

رنگ زرد چشم

اگر سفیدی چشم زرد به نظر می رسد، نشانه بیماری زردی است. این بیماری کبدی نتیجه هپاتیت، سوء مصرف الکل، سنگ کیسه صفرا و به ندرت سرطان است. 

لکه های زرد در چشم بیشتر احتمال دارد که زائده هایی به نام pinguecula (پروتئین، چربی یا کلسیم) یا ناخنک (بافت گوشتی) باشند. افراد معمولاً نیازی به درمان برای این موارد ندارند، مگر اینکه آنها را آزار دهند یا بینایی را مختل کنند.

اندازه چشم

برای اکثر مردم، لکه تیره در مرکز چشم رشد می کند یا کوچک می شود تا میزان نور وارد شده به چشم را کنترل می کند. اما گاهی اوقات به نظر می رسد کاملاً باز (میدریازیس) یا کوچک (میوز) گیر کرده است. یا هر دو چشم یک اندازه نباشند. این اثرات به دلایل زیادی از جمله آسیب عصبی، میگرن، داروها یا جراحی چشم است.

چشم متقاطع یا برگشته

وقتی چشم ها در یک جهت قرار نمی گیرند، تصاویر متفاوتی را به مغز می فرستند، مغز یاد می گیرد اطلاعات چشم ضعیف تر یا "تنبل" را نادیده بگیرد. استرابیسم یا چشم های نامرتب از هر 25 کودک 1 کودک را مبتلا می کند. گاهی اوقات عینک چشم ها را صاف می کند و به آنها کمک می کند تا با هم کار کنند، اگرچه برای اصلاح عضلات نامتعادل چشم نیاز به جراحی است.

افتادگی پلک

در بیشتر مواقع، پلکی که به مرور زمان افتاده و آنقدر پایین آویزان است که باعث انسداد بخشی از دید می شود، می توان با جراحی زیبایی آن را اصلاح کرد. وقتی افتادگی پلک نسبتاً سریع ظاهر می شود، نشانه سکته مغزی، تومور مغزی، بیماری عضلانی یا مشکلات عصبی است. 

چشم صورتی (کانژونکتیویت)

چشم صورتی یکی از دلایل رایج آبریزش چشم برای کودکان و بزرگسالان است. باعث شود یک یا هر دو چشم صورتی یا قرمز به نظر برسند و مانند شن و ماسه در آنها احساس خارش و شن ایجاد کند. عفونت با باکتری یا ویروس شایع ترین علت است. عفونت های ویروسی نیازی به درمان ندارند، اما اگر باکتریایی باشند، به قطره های چشمی آنتی بیوتیکی نیاز دارند.

آلرژی چشم

چشم با آبریزش و خارش اغلب با سرفه، آبریزش بینی و سایر علائم کلاسیک آلرژی همراه است. داروهای آلرژی، قطره های چشم و اجتناب از محرک ها مانند گرده، کپک، یا شوره حیوانات خانگی کمک کننده است. در حالی که سرماخوردگی باعث آبریزش چشم می شود، اما باعث خارش چشم نمی شود. این یکی از راه‌ های تشخیص سرماخوردگی و آلرژی است.

مجرای اشک چشم

به طور معمول، اشک از غدد اشکی بالای چشم جاری می شود، در سطح کره چشم پخش می شود و در مجاری گوشه ای تخلیه می شود. اما اگر مجاری مسدود شود، اشک جمع می شود و چشم آب می گیرد. بسیاری از چیزها باعث این مشکل می شوند، مانند عفونت، آسیب و افزایش سن.

مشکلات پلک

پلک ها مانند برف پاک کن ها هستند. وقتی افراد پلک می زنند، اشک روی چشم پخش می شود و رطوبت اضافی را از بین می برد. اما گاهی اوقات آنها کاملاً درست کار نمی کنند. پلک ها و مژه ها به سمت داخل خمیده می شوند و روی چشم ساییده می شوند، که مشکلی به نام انتروپیون است. یا به سمت بیرون آویزان می شوند که اکتروپیون نامیده می شود، بنابراین پلک ها کل چشم را هنگام پلک زدن پاک نمی کنند. 

خراش روی چشم

خاک، ماسه و لنزهای تماسی قسمت خارجی کره چشم را که قرنیه نامیده می شود خراش می دهند. اگر این اتفاق بیفتد، چشم پاره می شود، درد می کند، قرمز به نظر می رسد و به نور حساس می شود. اغلب این خراش ها در یک یا دو روز بهبود می یابند.

بلفاریت چشم

این حالت باعث می‌شود پلک‌ ها در نزدیکی مژه‌ ها متورم شوند. چشم گزگز می کند و اشک آلود، قرمز، خارش دار و پوسته پوسته می شود. بسیاری از چیزها باعث آن می شوند، مانند عفونت، روزاسه و آلرژی. 

مشکلات غدد روغنی

غدد ریز لبه پلک که غدد میبومین نامیده می شوند، روغن هایی می سازند که به سلامت چشم کمک می کنند. آنها از خشک شدن سریع چشم جلوگیری می کنند و مانعی ایجاد می کنند که اشک را در جایی که نیاز دارند نگه می دارد.

اما اگر این غدد مسدود شوند و به اندازه کافی روغن تولید نکنند، چشم تحریک شده و دچار آبریزش می شود. کمپرس گرم روی چشم یکی از راه‌های کمک به عملکرد طبیعی غدد است. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان