فیلم / فواید چای سیاه که بهتر است بدانید

خط سلامت :چای سیاه در جهان جایگاه خاصی دارد و بعد از آب، دومین نوشیدنی پرمصرف دنیاست. در ایران نیز چای سیاه طرفداران بسیار زیادی دارد و در تمام میهمانی‌ها و دورهمی‌ها یکی از نوشیدنی‌های اصلی به‌شمار می‌رود.

فیلم / فواید چای سیاه که بهتر است بدانید

چای سیاه در طب سنتی پیش از اینکه به‌عنوان نوشیدنی مصرف شود، برای مصارف دارویی مورد استفاده قرار می‌گرفت.

به گزارش خط سلامت، چای سیاه همچنین دارای فواید مختلفی برای سلامتی است و در این ویدیو به بررسی پنج مورد از بهترین آنها می پردازیم.

دارای خواص آنتی اکسیدانی است

آنتی اکسیدان ها به عنوان یک سری از مزایای سلامتی شناخته شده اند. مصرف آنها می تواند به حذف رادیکال های آزاد و کاهش آسیب سلولی در بدن کمک کند.

این در نهایت ممکن است به کاهش خطر بیماری مزمن کمک کند. و گروه‌هایی از پلی‌فنول‌ها، از جمله کاتچین‌ها و تافلاوین‌ها، منابع اصلی آنتی‌اکسیدان‌ها در چای سیاه هستند و ممکن است سلامت کلی را تقویت کنند.

سلامت قلب را تقویت می کند

چای سیاه حاوی گروه دیگری از آنتی اکسیدان ها به نام فلاونوئیدها است که ممکن است برای سلامت قلب مفید باشد. اکنون در کنار چای می‌توانید آن‌ها را در سبزیجات خاص، شراب قرمز و شکلات تلخ نیز بیابید. مصرف منظم آنها ممکن است به کاهش بسیاری از عوامل خطر بیماری قلبی، از جمله فشار خون بالا ، کلسترول بالا، سطح تری گلیسیرید بالا و چاقی کمک کند.

یک مطالعه کنترل تصادفی نشان داد نوشیدن چای سیاه به مدت 12 هفته به طور قابل توجهی تری گلیسیرید را تا 36 درصد کاهش داد، سطح قند خون را تا 18 درصد کاهش داد و نسبت LDL به HDL پلاسما را تا 17 درصد کاهش داد.

 کلسترول بد LDL را کاهش می دهد

زمانی که LDL بیش از حد در بدن وجود داشته باشد، می تواند در شریان ها تجمع کند و باعث ایجاد رسوبات مومی به نام پلاک شود. این می تواند منجر به مشکلاتی مانند نارسایی قلبی یا سکته شود. اکنون خوشبختانه، برخی از مطالعات نشان داده اند که مصرف چای ممکن است به کاهش کلسترول LDL کمک کند.

یک مطالعه تصادفی نشان داد که نوشیدن پنج وعده چای سیاه در روز باعث کاهش 11 درصدی کلسترول LDL در افرادی با سطح کلسترول کمی یا خفیف می شود یک مطالعه تصادفی سه ماهه دیگر روی 47 نفر، اثرات عصاره چای سیاه سنتی چینی و دارونما را بر سطوح LDL مقایسه کرد.

نتایج نشان داد کاهش قابل توجهی در سطح LDL در افرادی که چای سیاه مصرف می کردند در مقایسه با دارونما بدون عوارض جانبی نامطلوب. محققان به این نتیجه رسیدند که چای سیاه به بهبود سطح کلسترول در افراد در معرض خطر بیماری قلبی یا چاقی کمک می کند.

تمرکز را بهبود می بخشد

چای سیاه حاوی کافئین و اسید آمینه ای به نام L-theanine است که می تواند هوشیاری و تمرکز را بهبود بخشد.

L-theanine فعالیت آلفا را در مغز افزایش می دهد و در نتیجه باعث آرامش و تمرکز بهتر می شود. مطالعات نشان داده است که نوشیدنی های حاوی ال-تینین و کافئین به دلیل تأثیرات ال-تینین بر مغز، بیشترین تأثیر را بر تمرکز دارند و شاید به همین دلیل است که بسیاری از افراد پس از نوشیدن چای در مقایسه با سایر نوشیدنی های کافئین دار مانند قهوه، انرژی پایدارتری را گزارش می دهند.

دو مطالعه تصادفی شده اثرات چای سیاه را بر دقت و هوشیاری آزمایش کردند و هر دو مطالعه، چای سیاه به طور قابل توجهی دقت و هوشیاری خود گزارش شده را در میان شرکت کنندگان در مقایسه با دارونما افزایش داد.اگر به دنبال افزایش انرژی و تمرکز بدون تکیه بر مقدار زیادی کافئین هستید، این چای سیاه را به نوشیدنی عالی تبدیل می کند.

سلامت روده را بهبود می بخشد

مطالعات نشان داده‌اند انواع باکتری‌های موجود در روده شما ممکن است بر بسیاری از جنبه‌های سلامتی تأثیر بگذارد. پلی فنول های موجود در چای سیاه ممکن است.

با تقویت رشد باکتری های خوب و مهار رشد باکتری های بد مانند سالمونلا به حفظ روده سالم کمک کند. تحقیقات بیشتری در این زمینه مورد نیاز است اما با این وجود جالب است.

در نهایت، اگر به دنبال نوشیدنی کم کالری و بدون شیرینی هستید که نسبت به قهوه و نوشیدنی های انرژی زا کافئین کمتری داشته باشد، چای سیاه یک گزینه سالم و با آنتی اکسیدان بالا است.برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان